Pages

Wednesday, July 31

Berbuka puasa di Batu Yon

Dari 29 hingga 31 Julai yang lalu, teman menghadiri Mesyuarat Pelarasan ABM Perjawatan 2014 yang diadakan di Hotel Federal Kuala Lumpur. Hotel ini terletak di kawasan Bukit Bintang, betul-betul di sebelah Plaza Low Yat. Bermesyuarat di bulan puasa ni, letihlah sikit. Terutama waktu petang, tah beberapa kali teman tersengguk.

Namun ada juga seronoknya bermesyuarat di bulan puasa nie. Terutama bagi hotel yang ada Bufet Ramadan. Pelbagai juadah disediakan. Pilih jelah juadah mana yang berselera tetapi janganlah sampai membazir. 

Hai...tuan KPP, masih ada ruang lagi kat depan tu. En. Amran nampaknya dah penuh dah. Tak pe tuan, banyak lagi menu tu. Minuman special kat Federal yang tak ada kat bazar Ramadan ialah 'Air Janda Datang' dan 'Air Anai-Anai'. Emm...kena rasa nie.

Sementara menunggu waktu berbuka, sempatlah teman merayau-rayau kat Berjaya Times Square. Menarik juga barang-barang yang dijual kat sini sempena menyambut hari raya Aidilfitri. Teman sekadar tengok jelah, nak beli takut lari budget pulak. Tak lepas teman nak balik beraya kat kampung. Bantuan RM500 yang government bagi tu, cukup untuk bayaran tol dan minyak kereta teman je. Walau bagaimanapun, teman nak ucapkan terima kasih juga kepada kerajaan di atas bantuan wang tersebut. Lagipun sebagai kakitangan awam, teman telah mendapat satu lagi kenaikan gaji pada bulan Julai yang lalu. Segalanya terpulang pada kita, ada banyak kita beraya cara banyak, ada sedikit, kita berayalah cara sedikit. Baju raya tak payahlah nak bertema-tema, kita pakai je yang mana ada. Kepada anak-anak sedara di kampung, engko orang jangan terkezut pulak kalau Pak Dak kurangkan duit raya tahun ini.

Semalam (2 Ogos), Dato' Haji Mazlan bin Mohamad, Pengarah Bahagian Pengurusan Sekolah Harian (BPSH), Kementerian Pendidikan Malaysia telah bersetuju untuk hadir ke majlis berbuka puasa di SK Batu Yon. Kebetulan turun ke Lipis, beliau mengambil kesempatan untuk meninjau program K9 di SK Betau. Teman mendapat panggilan daripada saudara Saruchi Sawal bahawa Dato' akan sampai di Betau sekitar jam 5.00 petang. Teman memaklumkan perkara itu kepada Tuan Timbalan PPD, En. Rosli Mubin. Beliau ingin turut serta bersama teman ke SK Betau.

Saudara Hamdan Zakaria, Penyelaras K9 SK Betau sedang memberi taklimat ringkas kepada YH Dato' Haji Mazlan berkaitan perjalanan program K9 dan permasalahan yang timbul. Alhamdulillah, Dato' memberi respon positif terhadap semua permasalahan yang dikemukakan itu. Beliau meminta pihak sekolah dengan bantuan PPD menyenaraikan semua permasalahan tersebut dan didokumentasikan untuk beliau bawa ke mesyuarat peringkat tertinggi KPM.

YH Dato' melawat tapak pembinaan 4 unit kabin di SK Betau. Kabin-kabin ini akan dijadikan asrama pelajar. Alhamdulillah, teman tengok pembinaan kabin ini sudah semakin pantas berbanding peringkat awal dulu. Kalau tak silap teman, kabin ini sepatutnya dah siap pada bulan Julai yang lepas. Namun dari pemerhatian teman rasa-rasanya 3 bulan lagi baru siap nie. Itupun kalau momentum kerja seperti yang teman nampak petang semalam itu dikekalkan.

Setelah berada di SK Betau hampir sejam setengah, kami bertolak ke SK Batu Yon untuk program berbuka puasa bersama warga sekolah dan PIBG. Teman kagum dengan persediaan pihak sekolah untuk menyambut kehadiran YH Dato' Haji Mazlan. Tahniah kepada Tuan Guru Besar, En. Abdul Aziz Mohd Zin dan seluruh warga SK Batu Yon. Layanan kelas A ini pastinya menjadi ingatan buat Dato' dan kami semua.

Sementara menunggu waktu berbuka, Dato' mengambil peluang melawat kawasan sekitar sekolah. Beliau nampaknya berpuashati dengan kebersihan serta keceriaan sekolah. Beliau turut mencadangkan penubuhan galeri sekolah bagi mempamerkan bahan-bahan sejarah sekolah dan gambar individu-individu berjaya yang berasal dari SK Batu Yon. Teman harap, cadangan daripada YH Dato' ini akan dipertimbangkan oleh pihak sekolah. Teman percaya saudara Bob boleh melakukannya.

YH Dato' Haji Mazelan menyampaikan sumbangan hari raya kepada murid-murid SK Batu Yon. Selepas majlis berbuka, Dato' bersolat maqrib bersama-sama warga sekolah dan PIBG di bilik solat asrama sebelum bertolak pulang ke Kuala Lumpur. Terima kasih Dato' kerana sudi mampir ke daerah Lipis.

No comments: