Pages

Saturday, July 27

Rezeki di bulan Ramadan

Petang Rabu yang lalu, teman menggantikan Tuan PPD untuk hadir ke Majlis Berbuka Puasa Batalion Ke-8 Rejimen Askar Melayu Diraja Kem Kuala Lipis. Berbuka puasa dengan askar nie...satu je masalahnya, kena pakai baju melayu lengkap. Emm...terasa macam hadir majlis hari raya pulak. Tak apa, hadir tempat orang kenalah ikut cara orang. Teman sampai di kem sekitar jam 6.50 petang. Nampaknya Timbalan Ketua Polis, Tuan Ibrahim dan Jurutera daerah, Tengku Nizam terlebih dahulu sampai. Tidak lama kemudian Pegawai Pemerintah Kem sampai dan diikuti oleh Dato' Mohd Nor, Pegawai Daerah Lipis. 

Walaupun teman hanya menggantikan Tuan PPD, namun nama teman ada di atas meja. Sempurna betul majlis dia orang ini. Disiplin ketika di padang kawat telah diadaptasikan dalam majlis keraian seperti ini.

Amboi mak, banyaknya juadah! Hem, sebenarnya bagi majlis berbuka puasa nie, semua juadah disediakan sendiri oleh abang-abang soldier kita. Mereka memasak ikut negeri masing-masing. Oleh itu, terdapat hampir 14 jenis juadah boleh dipilih untuk dimakan. Tak pandai teman nak memilih. Dalam keadaan lapar nie, semua juadah nampak sedap belaka. Sebagai permulaam teman teringin nak merasa masakan dari negeri asal teman iaitu Kedah. Menu gulai kawah daging dengan umbut pisang amat menyelerakan. Teringat teman kenduri di kampung waktu dulu-dulu. Sekarang nie payah dah nak jumpa kenduri yang menyediakan masakan berasaskan umbut pisang. Pegawai Pemerintah Kem orang Nogori, so tak heranlah kalau dia pun pilih juadah dari negeri asalnya, ikan keli salai masak lemak. Selesai berbuka, kami dibawa ke surau kem untuk solat Maqrib, Isyak dan sunat Tarawih.

No comments: