Pages

Thursday, July 18

Ramadan al-Mubarak

Petang semalam teman bersama saudara Ahmad Daniar, Pegawai Bimbingan Kaunseling dan Kerjaya Murid mewakili PPD Lipis hadir berbuka puasa bersama-sama penghuni asrama SMK Clifford. Terima kasih kepada pihak sekolah kerana sudi menjemput kami. Emm...syahdu juga tengok anak-anak ini berbuka puasa tidak bersama keluarga.

Pada 16 Julai yang lalu, teman berkunjung ke SMK Seri Pekan untuk Program Pemantauan Sekolah Indera Shahbandar Pahang (SISP). Turut hadir dalam program itu ialah En. Wan Abdul Hamid, Ketua Sektor Pengurusan Sekolah. Proses pemantauan yang bermula pukul 8.30 pagi itu berakhir sekitar jam 4.00 petang. Selesai sesi perbentangan, teman terus bergegas balik. Hajat nak berbuka di rumah tetapi tak sempat. Pukul 8.00 malam baru teman sampai. Berbuka dengan air mineral je lah dalam kereta.

Kebetulan berada di Bandar Diraja Pekan nie, teman nak la mencari resepi dari istana iaitu Puding Raja. Alhamdulillah, Haji Azaman, Guru Penolong Kanan SMK Seri Pekan telah berusaha mendapatkannya. Oleh kerana material untuk membuat juadah ini agak mahal dan proses menyediakannya agak rumit, tidak hairanlah kalau harganya pun boleh tahan juga. Sesekali nak merasa, apa salahnya.

Hujung minggu yang lalu teman bersama keluarga ke Kuala Lumpur untuk melawat anak sulung teman yang sedang menuntut di salah sebuah kolej di sana.Teman dah rancang nak bawa dia orang bermalam di Hotel Brisdale, di Jalan Raja Bot supaya dekat dengan Jalan Raja Alang. Bolehlah teman mencari juadah berbuka kat situ. Nak berbuka kat bufet Ramadan di hotel tu macam membazirlah pula. Charge untuk dewasa RM38 dan kanak-kanak RM27. Kalau beli kat bazar Ramadan RM38 tu rasa-rasanya boleh cover untuk kami sekeluarga.

Pagi hari minggu sebelum check out dari hotel, teman dengan orang umah berjalan-jalan sekitar Jalan TAR dan Jalan Masjid India. Baru 5 hari berpuasa, namun aktiviti jualan kuih dan baju raya dah mula rancak. Tiada ruang kosong, semua dipenuhi dengan jurujual. Bulan puasa tak daya juga teman nak tawaf serata KL nie. Selepas menghantar anak sulung teman kembali ke hostel, kami terus balik Lipis.

On the way balik dari Kuala Lumpur, kome singgah bazar Ramadan Raub. Orang rumah teman nak cari gulai asam rong. Kalau nak ikutkan gulai asam rong ni famous di Jerantut. Namun di Raub pun gulai ini boleh didapati dijual di kedai-kedai makan dan pasar sehari. Biasanya bahan utama untuk membuat gulai asam rong nie ialah buah perah. Namun, ada juga yang nak mudah guna biji getah. Emm...yang kome beli tu tak pasti pulak, buah perah atau biji getah. Bila dah lapar tu, tak ingat apa dah.

Ingatkan ayam tandoori, rupa-rupanya ayam tempayan. Ini satu lagi cara nak memanggang ayam. Biasanya kita lihat orang panggang ayam atas grill macam ayam golek dan ayam percek. Kali nie dia orang panggang dalam tempayan pula. Bulan Ramadan nie makin kreatif orang mencari duit.

No comments: