Pages

Wednesday, July 3

Sambutan Hari Guru Peringkat Daerah Lipis 2013

Sambutan Hari Guru Peringkat Daerah Lipis 2013 telah diadakan pada petang Jumaat 27 Jun 2013 di padang SMK Orang Kaya Haji. Buat pertama kali, Sambutan Hari Guru diadakan di luar dewan. Alhamdulillah, cuaca menyebelahi kita, walaupun langit agak gelap.

Majlis perasmian disempurnakan oleh Dato' Haji Abdul Rahman Mohamad, Ahli Parlimen Lipis. Maaf ye, Dato'. Teks ucapan yang disediakan oleh Jawatankuasa kita agak panjang hingga menimbulkan kesulitan kepada Dato' untuk membacanya. Terima kasih kepada Dato' Mohd Nor, Pegawai Daerah Lipis kerana sudi turut serta dalam majlis ini.

Tahniah kepada Tuan Haji Yusuf bin Ibrahim kerana terpilih sebagai Tokoh Guru Daerah Lipis 2013. Tuan Haji Yusuf pernah menjadi Pengetua SMK Setiawangsa sebelum menjadi Guru Cemerlang di SMK Padang Tengku. Walaupun sudah lama bersara, namun beliau masih memberi sumbangan kepada kemajuan pendidikan di daerah Lipis. Teman difahamkan sehingga kini beliau masih mengajar di SMA Al-Maidah Padang Tengku dan terlibat dalam penubuhan Pusat Tahfiz di Kampung Relong.

Selaku Setiausaha Sambutan Hari Guru Daerah Lipis, teman ingin merakamkan jutaan terima kasih kepada semua Jawatankuasa yang terlibat kerana telah memberi komitmen tinggi bagi menjaya program ini. Setinggi tahniah dan terima kasih teman ucapkan kepada sahabat teman Hj Zulfakhri yang bertindak sebagai Penolong Setiausaha. Beliau begitu banyak membantu teman dalam melaksanakan tugas-tugas setiausaha kerana seminggu sebelum majlis sambutan ini, teman terpaksa menghadiri dua mesyuarat penting di luar daerah iaitu di Jerantut dan Kuantan.

Tengok gambar di atas kemudian tengok gambar di bawah. Perbezaan yang nyatakan. Gambar di atas teman ambil sejurus majlis bermula dan gambar di bawah teman ambil sejurus selepas YB Dato' Haji Abdul Rahman selesai menyampaikan ucapan perasmian. Majlis baru separuh jalan tetapi cikgu-cikgu kita telah meninggalkan kerusi masing-masing. Ada yang mendapatkan makanan di gerai-gerai yang disediakan dan ada yang beransur-ansur meninggalkan majlis. Sedih juga teman melihat situasi ini (mungkin sebab teman setiausahanya kut). Majlis Sambutan Hari Guru kali ini dirancang agar hanya memakan masa 2 jam sahaja dengan mengambilkira kesempatan untuk menunaikan solat Asar. Alhamdulillah, masa ini telah ditepati. Emm...kenapa ye, 2 jam pun cikgu-cikgu kita tak boleh tunggu? Majlis ini, majlis kita. Kalau kita sendiri tidak meraikannya...siapa lagi yang kita harapkan. Kita bercakap tentang disiplin kepada anak-anak didik kita tetapi bagaimana dengan disiplin diri kita sendiri? Dua puluh tahun yang lalu, ketika terpilih untuk hadir Sambutan Hari Guru Peringkat Daerah, meremang bulu roma teman tahkala sajak 'Guru oh Guru' karya Allahyarham Usman Awang dideklamasikan. Hari ini...entahlah.

No comments: