Pages

Tuesday, April 30

a busy Tuesday

Hari ini terasa sibuk sekali. Sekitar jam 10.30 pagi berlangsung program perkongsian ilmu bersama FasiLINUS dari PPD Temerloh. Program yang diberi nama Taklimat Strategi Pendekatan Pendidikan Murid Orang Asli ini turut dihadiri oleh En. Wan Abdul Hamid bin Wan Mohamad, Ketua Sektor Pengurusan Sekolah, Jabatan Pelajaran Pahang. Sebenarnya program ini adalah idea Tuan PPD, Haji Misnan bin Haji Mohd Damin. Teman cuma menguruskan sahaja.

Semoga program perkongsian ilmu dan pengalaman ini memberi impak yang besar kepada semua Pegawai PPD dan Guru Besar sekolah-sekolah Orang Asli daerah Lipis. Idea yang dicetuskan melalui pengalaman FasiLINUS PPD Temerloh dalam menangani ketidakhadiran murid Orang Asli ke sekolah menjadi nilai tambah kepada usaha-usaha yang telah dilakukan oleh kita di daerah Lipis ini. Terima kasih kepada tuan Ketua Sektor serta semua FasiLINUS yang terlibat dalam program ini.

Sebelah petang pula, teman terpaksa menguruskan satu lagi event iaitu Mesyuarat Jawatankuasa Pelaksanaan Sarana Peningkatan Sekolah Untuk Sekolah Kurang Murid (SKM). Mesyuarat yang bermula jam 3.00 petang ini dihadiri oleh 23 buah sekolah SKM di daerah Lipis. Sekolah yang dikategorikan sebagai SKM ialah sekolah yang jumlah enrolmennya 150 dan kurang  daripada itu. Tujuan mesyuarat ini ialah untuk memaklumkan kepada semua Guru Besar sekolah-sekolah berkenaan berkaitan tindakan yang mesti diambil oleh mereka demi mempertingkatkan pencapaian sekolah masing-masing. Laporan progres bagi setiap tindakan mestilah dihantar ke PPD pada setiap bulan.

No comments: