Pages

Friday, April 26

Berkunjung ke SK Kampung Pagi

Hari Rabu baru-baru ni, teman menghadiri Taklimat Kemasukan Tingkatan Enam di Rainforest Resort, Kuala Tahan, Jerantut. Ini merupakan kali kedua teman berkunjung ke sini. Kali pertama pada tahun 2009 ketika mewakili Tuan PPD untuk Mesyuarat Badan Perhubungan PPD Pahang. Taklimat ini turut melibatkan semua Pengetua dan GPK Tingkatan Enam bagi sekolah-sekolah yang mempunyai kelas Tingkatan 6 di negeri Pahang. Pada hari Khamis semua peserta yang terlibat dalam taklimat tersebut dibawa memudiki Sungai Tembeling untuk ke SK Kampung Pagi.

Jeti Kuala Tahan terletak betul-betul dipertemuan antara Sungai Tembeling dan Sungai Tahan. Terdapat perbezaan ketara antara air Sungai Tembeling dan Sungai Tahan. Sungai Tahan airnya jernih dan agak tenang, sebaliknya air Sungai Tembeling keruh dan mengalir deras. Bagi yang ingin melancong ke Taman Negara tiada masalah. Di Kuala Tahan ni terdapat banyak kemudahan penginapan, restoran dan pengangkutan.

Tepat jam 8.30 pagi kami bertolak ke SK Kampung Pagi dengan menaiki bot penambang. Pak Cik yang memandu bot penambang ni nampaknya expert betul, bukan main dia corner baring ketika ingin mengelak batu semasa melalui kawasan berjeram. Confident dengan Pak Cik ni sampai teman pun terlupa nak pakai life jacket.

Boleh tahan juga kelajuan bot penambang ni. Sementara nak sampai ke destinasi, habis la baju dan seluar teman basah. 

Di dalam perjalanan ke SK Kampung Pagi, kami singgah di sebuah perkampungan orang asli. Penduduk orang asli di situ mempamerkan kemahiran mereka menghidupkan api dengan menggunakan kayu dan teknik menggunakan sumpit.

Selepas satu jam perjalanan menggunakan bot, maka kami pun sampailah ke SK Kampung Pagi. Terima kasih kepada Guru Besar, guru-guru serta semua orang kampung di atas sambutan meriah yang diberikan kepada kami. Lemang dan rendang daging yang disediakan secara gotong-royong tu sedap sangat. Emm...teringin nak datang lagi ke sini.

Walaupun terletak di kawasan pedalaman, namun sekolah ini mendapat kemudahan elektrik 24 jam. Bergembiralah bagi pengguna Hotlink kerana anda tiada masalah di sini. Kalau ingin menggunakan laluan darat, hanya kenderaan four wheel drive sahaja boleh digunakan.

Dalam perjalanan balik ke Jeti Kuala Tahan, kami singgah di Canopy Walk. Aduhai, punya la letih memanjat bukit untuk sampai ke lokasi permulaan canopy walk ni, mau cramps labu betis. Gayat juga waktu meniti di atas puncak pokok ni. Ada yang manarik diri, tak sanggup memandang ke bawah.

No comments: