Pages

Thursday, April 11

Mencari sinar di Kuala Lanar

Selama dua hari (10 & 11 April 2013), pegawai-pegawai daripada PPD Lipis berkampung di SMK Kuala Lanar bagi mengadakan penyeliaan bersepadu. Penyeliaan ini melibatkan 5 unit iaitu Unit Akademik, Pengurusan Sekolah, Pembangunan Kemanusiaan, ICT serta Pembangunan dan Perolehan. Pemilihan sekolah ini adalah atas permintaan Tuan Haji Misnan, Pegawai Pelajaran Daerah Lipis. Barangkali keputusan ini beliau ambil setelah melihat prestasi SMK Kuala Lanar dalam peperiksaan SPM serta STPM yang lalu agak kurang menyerlah.

Setiap unit menyelia bidang masing-masing.

Teman dan group UPS menyelia bidang pengurusan dan pentadbiran, kewangan serta persekitaran sekolah. Terima kasih kepada En. Aziz, GPK 1 yang banyak membantu dari segi menyediakan bahan-bahan berkaitan penyeliaan ini. Kesian melihat beliau ke hulu ke hilir mencari fail. Semoga apa-apa teguran yang telah teman buat berkaitan bidang tugas GPK 1 tidak 'menyentuh hati' beliau. Teman sebenarnya respect dengan En. Aziz nie, orang lama yang banyak pengalaman. Teman sendiri banyak menelefon beliau bertanyakan sesuatu hal berkaitan pengurusan sekolah yang teman kurang arif. Semoga En. Aziz menjadi pembantu terbaik kepada Pengetua bagi mengemudi sekolah ke destinasi yang dituju.

Penyeliaan ini bukan bertujuan untuk mencari salah sesiapa tetapi berniat murni untuk membantu SMKKL mengenalpasti kekuatan serta kelemahan diri agar gerak kerja selepas ini lebih terpandu dan mencapai sasarannya.

Petang tadi, majlis pelaporan hasil dapatan penyeliaan telah diadakan di Dewan Wacana Minda, PPD Lipis. Semua warga SMK Kuala Lanar telah dijemput untuk mendengar teguran serta cadangan penambahbaikan bagi semua bidang yang telah diselia. Emm...malam isnin yang lalu teman menonton movie 'Master and Commander' yang dibintangi oleh Russel Crowe. Filem itu mengisahkan bagaimana sukarnya seorang kapten sebuah kapal menguruskan pegawai-pegawai serta anak-anak kapal. Walau bagaimana pun dengan kewibawaan serta ketegasan, beliau berjaya mengawal suasana di atas kapal itu serta berjaya memimpin anak-anak kapal untuk mengalahkan musuh yang sekali ganda besarnya. Seandainya tuan Pengetua SMK Kuala Lanar, En. Ahmad Yusuf menonton filem ini, barangkali boleh dijadikan inspirasi.

Semoga hasil dapatan serta syor penambahbaikan yang disampaikan dalam majlis ini, dipandang serius oleh semua guru-guru SMK Kuala Lanar. Teman harap mereka semua sentiasa berfikiran positif.  Dengan fikiran yang positif, guru-guru ini dapat menjalani segala sesuatu tanpa dibebani oleh seribu fikiran buruk. Anak-anak murid adalah amanah kita semua.

No comments: