Pages

Monday, May 6

Menanti 8 Mei

Pada 8 Mei 2013 ini, pelajar-pelajar yang berjaya ke Tingkatan 6 akan melapor diri. Seperti tahun-tahun sebelum ini, berbagai cabaran terpaksa teman hadapi dalam memastikan proses pendaftaran Tingkatan 6 ini berjalan lancar tanpa menimbulkan apa-apa isu. Bagi memperkemaskan persediaan menghadapi 8 Mei ini, maka teman telah memanggil satu mesyuarat yang melibatkan semua Pengetua, GPK Tingkatan 6 dan Kaunselor sekolah-sekolah yang mempunyai Tingkatan 6. Mesyuarat pada 3 Mei yang lalu telah dipengerusikan oleh Tuan PPD, Haji Misnan bin Haji Mohd Damin. Tujuan mesyuarat ini ialah untuk menyelaraskan beberapa perkara antaranya ialah yang berkaitan proses penempatan, permohonan rayuan, pertukaran sekolah dan pertukaran jurusan. Semoga dengan kata sepakat yang telah dicapai menerusi mesyuarat ini, proses penempatan pelajar-pelajar Tingkatan 6 sesi 2013/2014 ini akan berjalan lancar. Insyaallah...

SYARAT KEMASUKAN KE TINGKATAN 6
·   Lulus SPM 2012
·   Kepujian Bahasa Melayu (Sekurang-kurangnya C)
·   Memperolehi 3 hingga 12 agregat bagi 3 mata pelajaran terbaik dari 12 kumpulan (untuk jurusan kemanusiaan)
·   Memperolehi 3 kepujian dalam mata pelajaran sains dari 5 kumpulan
·   Jumlah agregat tidak melebihi 18
·   Umur calon tidak melebihi 20 tahun dan tidak kurang daripada 17 tahun pada 1 Januari 2013
PENEMPATAN
·   Tarikh mula pendaftaran ialah pada 8 Mei 2013 (Rabu)
·   Daftar di sekolah yang ditawarkan.
·   Bawa surat tawaran yang dicetak melalui laman web KPM.
·   Bagi pelajar yang tidak terdapat nama sekolah pada surat tawarannya, sila datang ke PPD untuk dibuat penempatan (kes ini biasanya bagi pelajar Sekolah Vokasional dan Sekolah Agama Negeri).
·   Bagi pelajar yang telah ditawarkan ke matrik tetapi memilih untuk ke Tingkatan 6, perlu juga datang ke PPD untuk dibuat penempatan.
·   Bagi calon yang tidak ditawarkan ke Tingkatan 6 tetapi mencukupi syaratnya yakni calon cicir, sila datang ke PPD untuk dikeluarkan surat tawaran.
RAYUAN CALON KOKURIKULUM
·   Bagi pelajar yang tidak mencukupi syarat boleh membuat rayuan.
·   Rayuan kokurikulum adalah dari sekolah kerajaan sahaja.
·   Agregat bagi 3 mata pelajaran terbaik hendaklah antara 13 hingga 16 dari 12 kumpulan (jurusan kemanusiaan. Jurusan sains tiada rayuan).
·   Rayuan boleh dibuat melalui online atau borang T6BKK.
·   Sokongan Pengetua dan kekosongan tempat adalah asas pertimbangan untuk kelulusan.
·   Tarikh akhir rayuan ialah 14 Jun 2013.
·   Bagi calon swasta, persendirian dan sekolah agama negeri, permohonan hendaklah dibuat menerusi borang T6BCP.
·   Semua permohonan rayuan hendaklah dibuat di sekolah yang ingin dipohon. Bukan di PPD.
PERTUKARAN
·   Pertukaran antara negeri : Pelajar boleh terus ke PPD di negeri berkenaan dengan membawa surat tawaran yang dicetak melalui laman web KPM.
·   Pertukaran antara daerah (melibatkan pertukaran alamat tempat tinggal) : Boleh terus ke PPD berkenaan dengan membawa surat tawaran yang dicetak melalui laman web KPM.
·   Pertukaran dalam daerah : Lapor diri di sekolah yang telah ditawarkan kemudian isi borang pertukaran. Pelajar diingatkan untuk terus bersekolah di sekolah tersebut sehinggalah permohonan pertukaran diluluskan. Jika permohonan tidak diluluskan, sila kekal belajar di sekolah yang telah ditawarkan.
TUKAR JURUSAN
·   Permohonan pertukaran jurusan boleh dibuat mulai 20 Mei hingga 10 Jun 2013 dengan menggunakan borang RTJT6.
·   Borang permohonan hendaklah dihantar di sekolah masing-masing
LAIN-LAIN KEMUSYKILAN
·   Sila berhubung dengan GPK Tingkatan 6 di sekolah-sekolah berkenaan : Pn. Nilawati Normi (SMK Clifford), En. Ramly Rasul (SMK Kuala Lanar) dan En. Kamaludin Ibrahim (SMK Seri Lipis)
·   Pertanyaan juga boleh dibuat di PPD Lipis : En. Mohd Fazli Abd Hamid (PPPDM) dan Cik Norhaidayu Ali (PT)

No comments: