Pages

Friday, May 17

Bertamu di Tanah Beradat

Tahun ini, tibalah giliran Negeri Sembilan menjadi tuan rumah Sambutan Hari Guru Peringkat Kebangsaan Ke-42. Sambutan akan diadakan di Stadium Tertutup Nilai (USIM). Setiap daerah di negeri Pahang dikehendaki menghantar 10 orang guru untuk menghadiri majlis tersebut. Selaku Setiausaha Hari Guru Daerah, teman juga dijemput hadir. Semua yang terlibat dikehendaki menaiki bas yang telah disediakan di PPD Bentong. Bas bertolak sekitar jam 9.30 pagi. Kami ke Negeri Sembilan pada 15 Mei bagi menghadiri Majlis Jamuan Negeri yang di sponsor oleh YAB Menteri Besar Negeri Sembilan. Jamuan tersebut diadakan pada jam 8.30 malam di Padang Majlis Perbandaran Seremban.

Ingatkan Tuan KPP nak join sekali naik bas. Rupa-rupanya nak bersalam je dengan anak buah.

Sampai di Nilai sekitar jam 2.00 petang, terus check in di Time Hotel. Lepas mandi dan solat kami bertolak ke Seremban untuk Program Guru Pedalaman bersama dengan Y.Bhg. Dato' Dr. Rosli, KSU Kementerian Pelajaran Malaysia. Selepas tamat program kami terus ke Padang Majlis Perbandaran Seremban. Kebetulan Masjid Negeri tak jauh, sempatlah kome solat maqrib dahulu.

Hai...bersemangat betul kontinjen Pahang ni. Negeri lain tak ada lagi tu. Emm...eloklah datang awal, tak payahlah pening-pening cari parking. Sahabat-sahabat PPPDM bersama dengan mantan KPP Pengurusan Sekolah Dr. Haji Tajuddin (Sekarang Pengetua SMK Bukit Sagu)

Tahun lepas kat Ipoh dapat goodies kuih dengan ikan pekasam. Tahun ini kat Seremban dapat mug 'Hari Guru'. Terima kasih N9.

Ketika dalam perjalanan ke Negeri Sembilan kami mendapat tahu bahawa majlis Sambutan Hari Guru yang dijadualkan pada jam 10.00 pagi telah ditunda ke pukul 8.30 malam. Penundaan ini barangkali disebabkan majlis angkat sumpah menteri kabinet yang diadakan pada pagi tersebut. Oleh kerana penginapan hanya untuk satu malam sahaja maka keputusan dibuat agar kami tidak menghadiri majlis tersebut. Emm...sedih jugalah. Terutama bagi cikgu-cikgu yang belum pernah menghadiri sambutan peringkat kebangsaan. Teman dah pernah hadir, tahun lepas di Kuala Kangsar, Perak. Pagi 16 Mei, sebelum bertolak balik, En. Rosdi Ismail, Timbalan Pengarah Pelajaran Pahang mengambil kesempatan untuk bertemu dengan semua guru yang terlibat. Kata-kata semangat beliau sekurang-kurangnya meredakan kekecewaan mereka.

Apa barang balik awal. Alang-alang dah ada kat Nilai ni, lajak-lajaklah ke Nilai 3. Kalau tak nak beli pun, tengok-tengok jelah. Cikgu lelaki gayanya tak berapa berminat sangat nak singgah tetapi cikgu pompuan beria benor. Walaupun mereka cuma empat orang sahaja. Nampaknya suara minoriti telah menang. Melilau serata kedai, satu barang pun teman tak beli. Bila tempurung lutut dah mula longgar, singgah kat food stalls pekena mee hoon sup. Memang bedengung betul sup dia nie..berasap telinga.


Sampai di Bentong, abang haji ajak pekena lemang Tok Ki pula. Layan je la. Rasanya tak perlulah teman nak citer akan famousnya lemang Tok Ki ni. Bagi yang menggunakan jalan Bentong ke Raub pasti akan perasan sebuah kedai di simpang jalan berhadapan kubur cina yang ada lemang gergasi atas bumbung tu. Sedap weh...lemang panas dengan rendang ayam.

No comments: