Pages

Monday, November 5

Pengesahan Pendaftaran Tingkatan 1


Salam tuan/puan, tahun ini buat pertama kali kita akan melaksanakan penempatan murid Tahun 6 ke Tingkatan 1 secara atas talian. Oleh itu, berbagai kesulitan dijangka akan timbul, namun saya percaya kita dapat mengatasinya. 

Antara perubahan ketara yang berlaku ialah : 
1. Surat Penempatan ke Tingkatan 1 akan dicetak oleh sekolah rendah. 
2. Pengesahan pendaftaran akan dibuat oleh sekolah menengah secara atas talian. 
3. Proses rayuan juga akan dibuat secara atas talian

Jabatan Pelajaran Pahang telah menetapkan tarikh pengesahan pendaftaran ke Tingkatan 1 ialah pada 10 November 2012 (Sabtu). Murid-murid Tahun 6 akan menerima surat penempatan ke Tingkatan 1 yang mengarahkan mereka membuat pengesahan pada 10 November 2012 ke sekolah yang telah ditetapkan. Apabila murid-murid ini sampai ke sekolah menengah pada 10 November itu, sekolah menengah dikehendaki mengesahkan pendaftaran mereka secara online. 

Panduan untuk pengesahan : 
1. Login APDM 
2. Klik menu Permohonan 
3. Klik e-Daftar Menengah 
4. Pilih sekolah rendah murid tersebut (Senarai nama murid akan dipaparkan)
5. Di bahagian tepi ada butang 'Pengesahan' dan 'Rayuan'.  Klik butang 'pengesahan' jika  
    pelajar tersebut ingin membuat pengesahan. Jika pelajar itu tidak bersetuju dengan 
    sekolah tersebut dan ingin menukar sekolah klik butang 'rayuan'.

 Pada 10 November 2012 inilah seeloknya pihak Sekolah Menengah mengambil kesempatan untuk mengedarkan senarai keperluan pengajian 2013, borang permohonan asrama dan lain-lain yang berkaitan.

Rayuan Penempatan :
Bagi pelajar yang tidak bersetuju dengan penempatan sekolah menengah yang telah diluluskan itu, mereka hendaklah membuat rayuan secara atas talian juga. Caranya ialah, pada 10 November 2012 ini, mereka hendaklah pergi ke sekolah menengah yang telah ditetapkan itu (seperti tercatat dalam surat), kemudian maklumkan kepada guru yang bertugas bahawa mereka ingin membuat rayuan.

Pertukaran Pelajar :
1. Pelajar yang ingin menukar sekolah dalam daerah dikehendaki membuat rayuan secara online (telah diterangkan di atas).
2. Pelajar yang ingin bertukar antara daerah dan negeri, pihak sekolah menengah dikehendaki menyediakan borang pertukaran (Jadual Ketiga) kepada pelajar-pelajar berkenaan. Pelajar-pelajar tersebut kemudiannya membawa borang pertukaran tersebut ke Pejabat Pelajaran Daerah di mana mereka ingin bertukar.

SEMOGA TAHUN DEPAN KITA AKAN LEBIH MANTAP

No comments: