Pages

Friday, November 9

Perhimpunan Guru Muda 1Malaysia Zon Timur 2012

 Pada 8 November 2012 (Khamis) telah berlangsung Himpunan Guru Muda 1Malaysia Zon Timur yang telah diadakan di SMK Padang Enggang, Kota Bharu Kelantan. Seramai 30 orang guru muda (berumur 30 tahun ke bawah) telah dipilih mewakili daerah Lipis ke perhimpunan tersebut. Teman terpaksa menjadi ketua kontinjennya. Kalau nak diikutkan, memang terasa letih betul sebab teman baru sahaja sampai dari Kuala Lumpur kerana menghadiri Mesyuarat Verifikasi Data Opmen di Crystal Crown Hotel. Namun nak buat macam mana hujung-hujung tahun ni semua pegawai sibuk. Kenalah teman berkorban sikit. Kami  bertolak pada pukul 11.15 malam, 7 November 2012 dengan menaiki bas SMK Clifford.  Ingat dalam bas dapatlah teman mereloh, rupa-rupanya abang driver kita kuat borok pula. Emm...sedar tak sedar dah sampai rupanya. Sampai di Kota Bharu sekitar jam 4.30 pagi kami terus ke Masjid Kubang Kerian untuk mandi dan solat.

Selesai solat subuh, kami bergerak ke SMK Padang Enggang. Dalam perjalanan kami singgah di Restoran Kak Nah, Jalan Pasir Hor untuk bersarapan pagi. Walaupun mengikut programnya, sarapan pagi disediakan di tapak perhimpunan, namun risau juga kalau berharap sangat, takut-takut tak ada. kelaparan pula kome nanti. Emm...sedap pulak nasi dagang kak Nah nie. Aroma kari ikan tongkolnya sudah semerbak hingga keluar restoran.

SMK Padang Enggang baru setahun dibuka. Patutlah teman cari dalam Google Map tak jumpa-jumpa. Tanya orang Kelantan pun tak tahu. Abang pilot kita pula, dua-dua tak biasa datang KB. Hai...nasib baiklah dalam rombongan guru-guru muda Lipis ni ada seorang yang berasal dari kawasan itu. Dialah yang jadi GPS kami.

Tan Sri Haji Muhyiddin Yassin, Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pelajaran Malaysia bergerak masuk ke khemah utama. Turut hadir dalam majlis ini ialah Dato' Sri Ghafar Mahmud, Ketua Pengarah Pendidikan Malaysia dan Dato' Mazlan, Pengarah Bahagian Pengurusan Sekolah Harian. Ucapan Tan Sri Haji Muhyiddin yang menarik ialah ketika beliau menyentuh tentang isu pertukaran. 'Seramai 2890 orang guru ingin mohon bertukar ke Kelantan sedangkan hanya 180 sahaja yang mohon untuk keluar. Orang kata Kementerian tak perihatin dengan permintaan guru-guru. Tolong beri nasihat kepada Menteri Pelajaran, macam mana hendak mengatasi masalah ini. Kalau siapa dapat saya nak bagi seribu'

Beramai-ramai menyanyikan lagu 'Satu Malaysia'. Semoga semangat yang ditunjukkan oleh guru muda dalam perhimpunan ini akan berterusan ke bilik darjah masing-masing. Sesungguhnya cabaran pendidikan masa depan adalah lebih besar dan lebih menuntut pengorbanan dari insan yang bernama 'guru'. Selamat berjuang adik-adikku.

Sempena program GM1M ini, berbagai acara diadakan. Acara-acara tersebut ialah acara berbentuk permainan dan pameran. Aduhai...syahdu betul mendengar kemerduan suara tukang karut dikir barat. Lama dah teman tak dengor dikir barat ni.

Surat khabar free untuk semua orang, Utusan Malaysia dan Sinar Harian.

Terima kasih kepada semua guru muda Lipis yang telah menyertai perhimpunan tersebut. Malangnya ada beberapa orang guru yang disenaraikan untuk turut serta dalam perhimpunan itu tidak menghadirkan diri di saat bas akan bertolak. Sepatutnya kalau tak dapat pergi, maklumlah kepada pihak PPD, boleh kita tukar orang lain. Emm...tak taulah teman nak kabor apa dalam situasi ini. Fikir-fikirlah wahai guru muda...
Terima kasih juga buat En. Nazar dan En. Hamid pemandu bas kita yang bersengkang mata memandu sehingga sampai ke destinasi yang dituju.

No comments: