Pages

Saturday, November 24

Dari KL ke Rompin

Pada 19 November 2012 saya telah menggantikan Tuan PPD ke Syarahan Perdana Intergriti dengan tema 'Judicial System and Rule of Law' yang diadakan di Institut Intergriti Malaysia, Kuala Lumpur. Syarahan disampaikan oleh YAA Tun Arifin bin Zakaria, Ketua Hakim Negara. Sebelum itu telah berlangsung forum yang bertajuk 'Kedaulatan Undang-Undang dan Kebebasan Institusi Kehakiman'. Ahli panel forum terdiri daripada YBhg. Profesor Emeritus Datuk Dr. Shad Saleem Faruqi, Profesor Kanan Undang-Undang UITM  dan YBrs. Ragunath Kasavan, mantan Presiden Badan Peguam Malaysia. Turut hadir dalam program ini ialah Tun Abdullah Ahmad Badawi, mantan Perdana Menteri Malaysia yang ke-5.

Program yang bermula dari jam 9.30 pagi hingga 12.45 tengah hari ini, keseluruhannya dalam Bahasa Inggeris. Walaupun teman taklah mahir sangat BI nie, namun dapatlah juga teman faham maksud yang hendak disampaikan oleh ahli panel dan Ketua Hakim Negara itu. Teman tertarik dengan hujah YBrs. Ragunath Kasavan bahawa  peristiwa pemecatan Tun Mohamad Saleh Abas (mantan Ketua Hakim Negara) pada tahun 1988 oleh Tun Dr. Mahathir Mohamad, Perdana Menteri Malaysia ke-4 merupakan titik hitam perundangan negara. Dr. Mahathir dilihat cuba mencampuri bidang kehakiman negara yang sepatutnya bebas daripada gangguan politik. Kepada anda semua, bacalah buku 'A Doctor in The House' atau ' Doktor Umum' untuk mengetahui penjelasan Dr. Mahathir tentang peristiwa itu. Elok juga jika kita mendengar dari kedua-dua pihak.

Dari Kuala Lumpur saya terus ke Rompin Beach Resort untuk Mesyuarat Sektor Pengurusan Sekolah. Katanya inilah julung-julung kalinya semua unit yang bernaung di bawah SPS dikumpulkan untuk bermesyuarat sekali. Alhamdulillah...dalam pelaporan setiap unit itu banyaklah imput baru yang teman perolehi untuk dijadikan panduan dalam melaksanakan tugas-tugas di PPD. Mesyuarat ini dipengerusikan oleh YBrs. Encik Wan Abdul Hamid Wan Mohamad, Ketua Sektor SPS dan Dr. Haji Tajuddin Mohd Yunus, Ketua Penolong Pengarah SPS.

Dalam duk sibuk bermesyuarat tu, sempat juga la kome melepas gian bermain woodball. Dah lama tak main, makanya banyaklah bola yang obe (terkeluar). Tabik kat tuan Ketua Sektor...nampaknya petang nie milik beliau. Ada gate tertentu hanya dua pukulan sahaja, terus masuk. Emm...teman seperti biasa la, tahap sederhana.

No comments: