Pages

Saturday, May 12

Kuantan River Cruise

Saat ini saya sekeluarga berada di bilik 411, Hotel Megaview Kuantan. Actually...saya berada di sini atas urusan kerja walaupun bercuti hujung minggu. Kerja yang nak dibereskan tu sedikit sahaja, so sebab itulah bawa keluarga sekali. Kelampangan masa yang ada digunakan untuk membawa anak-anak berjalan-jalan di sekitar bandar Kuantan. Bangun pagi tadi selepas sarapan kami shoping sedikit baju anak-anak di Berjaya Megamall. Anak saya yang kecil tu sibuk sangat nak beli kasut bola. Entahlah...rasanya dah dua pasang kasut bola dah beli tapi main tidak juga. Dan seperti biasa la kalau pergi Berjaya Megamall, mesti nak makan sushi kat No Ya Japanese Restaurant. Nampaknya tak makan nasi la tengah hari ni. Letih berjalan, kami pulang ke hotel untuk berehat dan terlelap....Petang selepas solat Asar, anak-anak bising nak ajak naik river cruise. Waktu datang Kuantan bulan Mac dulu tak sempat nak naik sebab semua tiket dah ditempah oleh sebuah agensi. Kali ni nasib kami baik kerana tiket masih ada. Tiket bagi orang dewasa RM18 dan kanak-kanak RM15. Kuantan River Cruise ini mempunyai 6 trip iaitu pukul 11.30 am, 1.00 pm, 2.30 pm, 4.00 pm, 6.30 pm, 8.00 pm dan 9.00 pm. Kami menaiki trip pukul 6.30 pm. Perjalanan pergi balik dari jeti memakan masa selama 30 minit.

Walaupun pelayaran di sungai ni nampak macam tidak berbahaya, namun kami dinasihati memakai jaket keselamatan juga. Eloklah tu...berjaga-jaga sebelum sesuatu yang tidak diduga berlaku.

Sepanjang perjalanan dapatlah melihat hutan bakau, burung helang berterbangan mencari makanan dan perkampungan nelayan.

Perkampungan nelayan Tanjung Lumpur. (malam ni ingat nak pekena ikan siakap masak stim limau kat Tanjung Lumpur...datang Kuantan tak makan ikan, bukan laa...)

Terpaksa layan juga la anak-anak nak main video game.

Dah letih berjalan-jalan terpaksalah berehat sebentar. Lutut pun dah macam nak tercabut. Kebetulan waktu ini sedang berlangsung program anjuran Jabatan Penjara Malaysia. Program ini dirasmikan oleh YAB Menteri Besar Pahang Dato' Sri Diraja Haji Adnan bin Haji Yaakob. Nampak tadi Tan Sri Lee Lam Thye pun ada.

Dah lama saya tunggu buku Doctor in The House yang ditulis oleh Tun Dr Mahathir Mohamad diterjemakan ke dalam bahasa Melayu. Alhamdulillah...penantian saya itu berhasil juga apabila naskah Doktor Umum sudah berada di pasaran. Waktu nampak buku ini di rak salah sebuah kedai buku di tingkat dua Berjaya Megamall tu, saya terus membelinya. Harga naskah translate ni ialah RM59. Harga ini merupakan separuh daripada harga asal buku berbahasa inggeris yang berkulit tebal itu. Dengan jumlah muka surat 982 ni, tak tau la berapa bulan teman boleh menghabiskannya.