Pages

Sunday, March 6

Roaming in Langkawi

Hujung minggu baru-baru ini (4 hingga 6 Mac 2011), saya menyertai Lawatan penanda Aras Kepimpinan Pendidikan Daerah Lipis ke Langkawi. Seramai 33 orang terlibat dalam lawatan ini terdiri daripada Pegawai-Pegawai PPD Lipis dan guru-guru sekolah. Pegawai-Pegawai PPD Lipis yang turut serta dalam lawatan ini ialah En. Hamdan Harun (Timbalan PPD), En. Hassan Basri, En. Hazimin, En. Rushdan dan En. Rosli Nabor. Tujuan lawatan ini ialah memberi peluang kepada guru-guru sekolah untuk bergaul rapat dengan pegawai-pegawai PPD bagi menjana pertukaran idea ke arah perkembangan pendidikan di sekolah-sekolah daerah Lipis. Semoga dengan pertemuan tidak formal ini, guru-guru lebih terbuka dalam melontar idea-idea mereka. .

Perjalanan dari Kuala Lipis ke Langkawi bermula pada pukul 3.30 petang dengan menaiki bas di perkarangan Pejabat Pelajaran Daerah Lipis. Perjalanan di siang hari agak tenteram, namun di waktu malam sedikit terganggu dengan bunyi bulldozer mengorek tanah (dengkur).

Sampai di Kuala Perlis pukul 4.00 pagi. Sementara menunggu feri pukul 7.00 pagi, kami berehat dan sembahyang subuh di Masjid Syaidina Abu Bakar, Seberang Ramai, Kuala Perlis. Ramai yang 'terkedu' bila tok imam tak baca doa qunut, pastu tak buat sujud sahwi pulak. Hem...ini first time dia orang sembahyang subuh kat negeri Perlis, tu yang tak tau bahawa kat negeri perlis ni tak baca doa qunut dan tak wirid selepas sembahyang. Yang dia orang tau kat Perlis ni satu je...iaitu kalau nak berpoligami tak perlu minta kebenaran isteri tua...ha ha ha.


Sape-sape yang gayat atau fobia dengan tempat tinggi tak yah la naik kereta cable ni ( ada gak kekawan kita yang dalam bas bukan main lagi semangatnya nak naik kereta cable, bila sampai dekat kecut perut)


Melawat tempat memproses minyak gamat di Sireh Lagenda ( celup jari tak panas weh....). Ada yang nak beli minyak lintah gunung tapi malu pula...


Selepas makan tengah hari,kami 'check in' di hotel Bayview. Hotel ni terletak di tengah-tengah pekan Kuah. Selesa betul tinggal kat hotel ni...sebab free kut.



Dari jendela Bayview Hotel ( panorama saat mentari mengundurkan dirinya sungguh mengasyikkan perasaan )


Datang Langkawi ni, kena la beli coklat banyak-banyak. Balik nanti mestilah kawan-kawan akan tanya 'mana Daim?' ( Cikgu Wan, SK Relong beli coklat sampai RM200 )


'Last Shooping'...tak habis-habis ke duit dia orang ni, sampai kat jeti pun masih nak shooping lagi ni. ( En. Hamdan terkilan kerana tak sempat nak beli perfume )


Shooping memang seronok, tetapi bila time berbaris untuk pemeriksaan kastam baru terasa letihnya mengangkat barang-barang. Rehat la sementara menunggu waktu berlepas pukul 3.00 petang. Pukul 4.00 petang sampai di Jeti Kuala Perlis dan terus bertolak balik ke Kuala Lipis. Pukul 5.30 pagi sampai di Kuala Lipis...mengantuk betul, pukul 7.00 pagi dah nak kena pergi office.

No comments: