Pages

Sunday, October 3

Kursus oh kursus & indahnya tasik Kenyir

Dari 27 hingga 30 September 2010, saya dan En. Zainal Kamarudin (Penyelia Pembangunan PPD Lipis) telah menghadiri Kursus Perundangan Tanah Zon Timur di Bahagian Teknologi Pendidikan Negeri Terengganu, Marang. Kursus selama 4 hari ini memberi fokus kepada langkah-langkah pengambilan balik tanah dan penjagaan tanah-tanah yang dimiliki oleh PTP (Pesuruhjaya Tanah Persekutuan). Kursus ini amat bermakna kepada saya sebagai Pegawai Aset. Saya berharap kursus-kursus sebegini akan diadakan dari masa ke semasa.

Dalam perjalanan ke Marang (menggunakan jalan Felda Aring - Kuala Berang) kami singgah di Pengkalan Gawi, tasik Kenyir untuk makan tengah hari. Banyak juga kedai-kedai makan di sini. Jalan Felda Aring agak teruk kerana berlubang-lubang akibat lori-lori balak dan bijih besi yang terlebih muatan. Namun jalan baru dalam proses pembinaan. Semoga dengan siapnya jalan baru itu nanti perjalanan dari Kuala Lipis ke Terengganu akan lebih cepat.
Rumah bot yang terdapat di Tasik Kenyir. Bot-bot ini boleh disewa untuk memancing di sekitar tasik. Untuk mengetahui kadar sewaannya bolehlah bertanya saudara Kamarul (019-9846012). Kalau nak ringankan kos, bolehlah berkongsi sehingga maksima 15 orang.
Kaunter tiket bot di Pengkalan Gawi, tasik Kenyir. Kepada yang berminat untuk memancing bolehlah datang ke sini. Katanya tasik ni banyak ikan kelah.

Bergambar di Jeti Marang. Jeti ini digunakan untuk ke Pulau Kapas. Tambang pergi balik ke Pulau Kapas RM30.00 untuk bot perlahan dan RM40.00 untuk bot laju. Sesiapa yang nak tempah bot dan chalet di Pulau Kapas bolehlah berhubung dengan saudara Man di no. telefon 019-9221859

No comments: