Pages

Sunday, October 10

'Angka Tidak Akan Berbohong'

'Angka tidak akan berbohong', itulah ungkapan yang diucapkan oleh YB Dato' Haji Wan Rosdy bin Wan Ismail, Pengerusi Jawatan Kuasa Pembangunan Luar Bandar dan Hal Ehwal Orang Asli negeri Pahang semasa menyampaikan ucapan penutupan Kursus Bina Negara guru-guru sekolah asli daerah Lipis. Kursus yang berlangsung dari 8 hingga 10 Oktober 2010 itu diadakan di Kem Bina Semangat Kuala Lipis. Kursus tersebut dihadiri oleh 70 orang guru dari 6 buah sekolah asli di daerah Lipis iaitu SK Senderut, SK Betau, SK Lanai, SK Lenjang, SK Titom dan SK Kuala Koyan. Turut hadir menyertai kursus tersebut ialah Guru Besar dan Guru Penolong Kanan sekolah-sekolah terbabit. Kursus yang ditaja oleh pihak BTN ini bermatlamat untuk mempertingkatkan jati diri serta semangat cintakan negara dalam kalangan guru-guru. Walaupun terpaksa bertugas jauh di pedalaman dengan pelbagai kesukaran dan dugaan, mereka diharapkan tidak mudah kalah dan hilang fokus. ' Tugas dan tanggungjawab sebagai guru hendaklah dilaksanakan, walaupun terpaksa mendepani pelbagai halangan kerana kita telah memilih untuk menjadi guru dan telah ditentukan bahawa rezeki kita di situ', kata Tuan Haji Basirun (PPD Lipis) dalam ucapan beliau.
Dato' Haji Wan Rosdy dalam ucapan beliau menekankan tentang peningkatan kualiti. Bagi beliau, angka akan membuktikan sama ada seseorang itu telah melaksanakan tugas dan tanggungjawab yang diamanahkan kepadanya dengan sebaik mungkin. Jika keputusan peperiksaan meningkat dari setahun ke setahun, itu membuktikan bahawa guru-guru di sesuatu sekolah itu telah berusaha bersungguh-sungguh melaksankan tugas mereka. Sebaliknya, jika keputusan peperiksaan sesebuah sekolah itu tidak berubah atau semakin jatuh, maka secara tidak langsungnya ia menggambarkan bahawa guru-guru tidak cukup berusaha untuk memastikan anak-anak muridnya mencapai keputusan yang lebih baik pada setiap tahun. Untuk mengetahui kemajuan atau kemunduran sesebuah sekolah, kita tidak perlu bertanya sesiapa, cukuplah dengan meneliti analisis keputusan peperiksaannya. Ini demikian kerana, 'angka tidak akan berbohong' (cuma kadang-kadang, orang yang berbohong tentang angka).
Majlis penyampaian sijil penyertaan dan cenderahati

Sebahagian Pegawai PPD Lipis yang turut hadir dalam majlis penutup kursus tersebut. Abang Long ( Ibrahim Aziz ) khusyuk betul gayanya.

Menikmati jamuan di kantin. Makan kat sini, pinggan mangkuk kena basuh sendiri la...Nasib baik Dato' dah biasa dengan kursus kat BTN ni, dia tak kekok langsung.

Menunggu ketibaan YB Dato' Haji Wan Rosdy.
Tuan Haji Basirun, PPD Lipis buat 'surprise' , kata tak dapat hadir, tiba-tiba muncul je...

No comments: