Pages

Wednesday, October 20

Bagaimana Kita Memahaminya...


Semalam (20 Oktober), Unit Pengurusan Sekolah PPD Lipis telah mengadakan taklimat kemasukan ke Sekolah Rancangan Khas (SRK), Sekolah Indera Shahbandar Pahang (SISP) dan Tingkatan Satu sekolah-sekolah menengah daerah Lipis. Saya terlibat dalam taklimat ini kerana difahamkan dalam penstrukturan PPD Lipis yang akan datang, saya akan diberi tugas baru iaitu menguruskan pelajar sekolah menengah. Walau bagaimanapun saya akan terus melaksanakan tugas-tugas sebelum ini iaitu pengambilan guru ganti dan guru sandaran tidak terlatih. Apa yang hendak saya tulis di sini bukanlah berkaitan dengan perubahan tugas saya itu tetapi tentang peristiwa yang berlaku semasa taklimat semalam.

En. Rahmin bin Mahasan (Ketua Unit Pengurusan Sekolah) dalam taklimatnya telah memperkenalkan beberapa pendekatan baru dalam proses kemasukan pelajar ke tingkatan satu. Antara perubahan baru tersebut ialah penyediaan Surat Aku Janji dan Surat Penempatan. Surat Aku Janji itu bermaksud, apabila persetujuan telah dicapai antara pihak sekolah dan penjaga murid tentang sekolah menengah yang akan dimasuki oleh anak mereka, tiada lagi perubahan yang akan dibuat menjelang kemasukan ke tingkatan satu. Ini bagi mengelak setiap kali sesi persekolahan bermula, ibu bapa akan menyerbu ke PPD untuk menukar anak-anak ke sekolah yang lain. Pertukaran-pertukaran saat akhir ini sudah tentulah akan menjejaskan ABM Perjawatan yang telah kita buat bagi sekolah-sekolah menengah terbabit. Akan ada nanti sekolah menengah yang terpaksa tutup kelas dan guru-guru terpaksa dipindahkan. Bagi sekolah yang menjadi pilihan seperti SMK Orang Kaya Haji dan SMK Setiawangsa, masalah untuk membuka kelas pula ialah kekurangan bilik darjah. Atas sebab itulah, kita memerlukan persetujuan dan 'janji' penjaga untuk tidak memohon pertukaran anak-anak mereka.

Namun persoalan yang ditimbulkan semalam oleh Tuan Haji Molok bin Derani, Guru Besar SK Kerambit bukan tentang rasional penyediaan Surat Aku Janji tersebut, tetapi di mana surat tersebut patut disimpan. En. Rahmin dalam taklimat beliau mahu surat itu disimpan di sekolah rendah. Sedangkan pada pendapat Haji Molok, surat tersebut sepatutnya disimpan di PPD. Ini kerana selepas seseorang pelajar itu melangkah kaki ke sekolah menengah maka terputuslah hubungan mereka dengan sekolah rendah. Proses pertukaran mereka akan dilakukan di Pejabat Pelajaran. Oleh itu, adalah lebih tepat jika surat aku janji itu disimpan di PPD. Dari segi logik, betullah pendapat Tuan Haji Molok ini tetapi pendapat En. Rahmin lebih menarik lagi. Apabila Senarai Bersatu penempatan murid tahun 6 ke tingkatan 1 sekolah menengah daerah Lipis sampai ke PPD Lipis pada 29 Oktober 2010 (seperti yang ditetapkan), itu adalah senarai muktamad yang telah dipersetujui antara pihak sekolah dengan penjaga murid. Sampainya senarai bersatu itu di PPD bermaksud semua proses pujuk rayu, timbang tara dan tolak ansur telah berlaku dan diakhiri dengan menandatangani Surat Aku Janji. Kalau kerbau dipegang pada talinya, maka manusia dipegang pada janjinya. Maka, sepatutnya tidak akan ada seorang pun penjaga murid yang datang ke PPD untuk menukarkan anak-anak mereka. Fenomena ibu bapa menyerbu PPD setiap kali sesi persekolahan bermula sepatutnya tidak berlaku lagi. Saya harap pihak sekolah boleh memahami penjelasan kami ini.

No comments: