Pages

Monday, March 22

Tokoh Guru 2007

Pagi tadi, saya dan beberapa orang kawan keluar minum di Batu 6, Penjom. Kebetulan hari ini pekan sehari di situ. Ramai juga orang-orang lama yang masih kenal dengan saya walaupun sudah hampir 10 tahun saya meninggalkan Sekolah Kebangsaan Penjom. Salah seorang yang saya temui ialah Tuan Haji Abdul Hamid bin Haji Abdul Rahman. Semasa saya mengajar di Sekolah Kebangsaan Penjom beliau merupakan Imam Masjid dan Wali Hakim bagi mukim Penjom. Hari ini beliau sudah agak uzur, mungkin kerana umurnya yang sudah lanjut. Walau bagaimana pun beliau masih bertenaga untuk berjalan dan daya ingatannya juga sangat kuat. Beliau masih kenal dengan saya dan tahu di mana saya bertugas. Tuan Haji Abdul Hamid adalah bekas seorang ustaz. Beliau telah mengajar di beberapa buah sekolah sebelum bersara. Pada tahun 2007, beliau telah dinobatkan sebagai Tokoh Guru Daerah Lipis. Sayalah orang yang dipertanggungjawabkan untuk menyiap klip video tentang perjalanan hidup beliau. Klip video itu telah ditayangkan pada majlis Sambutan Hari Guru 2007 yang diadakan di Dewan Jubli Perak, Kuala Lipis.


Klip Video ni saya buat dengan menggunakan Adobe Premiere Pro 1.5. Sebenarnya saya bukanlah mahir sangat membuat klip video ini tetapi dengan tunjuk ajar sahabat saya, En. Wan Zohairi (waktu itu beliau adalah Penyelaras PKG Benta) maka dapatlah saya hasilkan klip video yang tidak sepertinya ini. Kepada Tuan Haji Abdul Hamid kita doakan semoga dipanjangkan umur dan diberi kesihatan yang baik.

No comments: