Pages

Wednesday, March 17

Russian Roulette

Malam semalam, ketika ralit menikmati nescaffe panas di dapur, kedengaran lagu 'Russian Roulette' nyanyian Rihanna, mungkin dari channel MTV. Sedap juga lagu tu walaupun klip videonya agak 'daring'. Pagi tadi sementara menunggu waktu kerja bermula, saya muat turun klip video tersebut melalui YouTube dan diubah kepada mp3 supaya boleh saya dengar dalam kereta nanti. Menarik untuk menghayati lirik-lirik awal lagu tersebut
Take a breath, take it deep
Calm yourseft, he say to me
If you play, you play for keeps
Take a gun, and count to three
I'm Sweating now, moving slow
No time to think, my turn to go
And you can see my heart beating
You can see it through my chest
And I'm terrified but I'm not leaving
Know that I must pass this test
So just pull the trigger
Russian Roulette ialah permainan hidup atau mati. Secara tradisinya dimainkan oleh dua orang pemain, sepucuk pistol (revolver) dan sebutir peluru. Peluru dimasukkan ke dalam ruang selinder pistol dan diputarkan. Seorang pemain akan mengacukan pistol tersebut di kepalanya dan menarik pemetik pistol tersebut. Jika pistol tersebut tidak meletup, pemain kedua akan melakukan langkah yang sama seperti pemain pertama. Terpulang kepada pemain sama ada hendak memutar semula selinder pistol tersebut atau tidak. Permainan diteruskan sehinggalah pistol tersebut meletup dan mengorbankan salah seorang daripada mereka. Permainan ini dikenali sebagai 'Russian Roulette' kerana ia merupakan suatu legenda dalam kalangan askar-askar Russia sekitar tahun 1895 hingga 1905 untuk menunjukkan keberanian mereka.
Permainan ini agak kejam dan menggerunkan. Oleh itu, pada pendapat saya, permainan ini tidak dimainkan untuk bersuka-suka sebaliknya merupakan suatu cara untuk membuktikan sesuatu kebenaran atau menyelesaikan sesuatu masalah . Barangkali tiada cara lain lagi yang dapat difikirkan oleh mereka, maka cara yang dahsyat ini dipilih.


Lagu 'Russian Roulette' boleh di muat turun melalui ruangan Muat Turun Bahan & Borang

No comments: