Pages

Wednesday, July 30

Aidil Fitri 2014

Salam untuk semua,
Taqabbalallahu minna waminkum
Salam Aidil Fitri, maaf zahir dan batin

Lepas kerja hari Jumaat yang lalu, teman bertolak balik ke Kedah untuk menyambut Hari Raya Aidil Fitri bersama keluarga di kampung. Perjalanan dari Kuala Lipis ke Kuala Lumpur berjalan lancar. Traffic jam hanya di arah bertentangan, ramai orang Kelantan ingin pulang beraya di kampung. Perjalanan mula tersangkut-sangkut bila terperangkap dalam jam di Kuala Lumpur. Sampai di RNR Sungai Buluh sudah 6.15 petang, kami mengambil keputusan untuk berbuka puasa di situ sahaja. Learn from experiance, makanan dan minuman untuk berbuka mesti dibawa bekal dari rumah atau dibeli di mana-mana bazar Ramadan kerana semua restoran RNR penuh. So, cari lokasi strategik, bentang tikar dan berbukalah sekadar yang ada.

Perjalanan sepanjang highway Utara Selatan agak perlahan. Purata kelajuan cuma 80 kmj sahaja dan kadang-kadang langsung tak bergerak. Bukan kerana accident atau kerosakan kenderaan tetapi kerana kereta terlalu banyak. Biasanya kami sempat bersahur di rumah emak dan ayah teman tetapi kali ini, nampaknya tak sempat. Sekitar jam 3.30 pagi kami singgah di RNR Gunung Semanggol untuk berehat dan bersahur. Pukul 6.05 pagi baru kami sampai di kampung. Aduhai...hampir 15 jam perjalanan. Naik berpinar mata menahan rasa mengantuk yang teramat sangat. Selepas solat subuh, teman terus landing sampai pukul 9.30 pagi.


Tersedar dari tidur terus orang rumah ajak ke Pasar Jitra untuk membeli keperluan berbuka puasa dan persediaan hari raya. Beli daging dan ayam siap-siap, takut esok tak sempat pulak. Mahal harga daging weh, RM29 sekilo.


Gotong-royong membuat ketupat palas. Alhamdulillah, ramai yang dah pandai membuatnya. Kalau dulu semua mak yang kena buat.


Sendu malam raya. Pelita minyak tanah mengimbau zaman kanak-kanak. Cuma dahulu, selain pelita minyak tanah, teman juga buat pelita buluh.

Waktu teman di alam persekolahan dahulu, kalau hari raya ni, habis satu kampung teman pergi beraya. Boleh bagitau la menu setiap rumah kalau ada yang bertanya. Emm...bila dah berumur ni, rumah adik-beradik dan keluarga terdekat je yang mampu teman pergi.


Sahabat sekelas teman, Asri. Kami sekelas dari darjah 3 hingga darjah 6 ketika bersekolah di SKAAT Tok Jalai. Kami terpisah apabila melangkah kaki ke sekolah menengah. Teman ke SMK Jitra dan beliau ke SMK Kepala Batas. Walaupun berbeza sekolah, hubungan kami tetap akrab.


Dah besar panjang anak-anak sedara teman ni. Kakak sulung teman (dua dari kanan ) mewarisi bakat menjahit daripada emak kami. Pakaian hari raya anak-anak, beliau sendiri  yang menjahitnya. Cantik dan up-to-date.


Bergambar bersama 3 orang kakak teman. Kakak yang tua, Rohimin (tudung merah), kakak nombor 2, Noor Khalbi (tudung kelabu) dan kakak nombor 3, Hasharoh (tudung coklat). Teman ada 2 lagi adik-beradik iaitu abang teman, Abd Aziz dan adik teman, Roslan. Dalam 6 orang adik-beradik ni, teman yang sempurna...ada adik, abang dan kakak. 

Pada hari raya kedua, seperti biasa akan diadakan majlis perjumpaan ahli keluarga Ismail Hawa (Tok dan Tok Wan sebelah ayah teman). Perjumpaan kali ini diadakan di rumah mak sedara teman yang paling tua, Wa Timah.

Majlis perjumpaan sebegini, memberi peluang kepada teman sekeluarga untuk berkenal-kenalan dengan ahli keluarga yang lain dengan lebih dekat lagi. Ada sepupu yang dah lama tak jumpa, sampai nama dia orang pun teman dah tak ingat.

Berbaju hitam tu mak sedara dan yang lain-lain tu, sepupu teman.

Kenduri pelenggaq (dalam Kamus Dewan, pelenggaq bermaksud tempat berehat yang dibuat di luar rumah). Dalam post terdahulu teman ada ceritakan tentang amalan makan tengah hari di atas pelenggaq. Hari raya ketiga baru-baru ini, sekali lagi kami adakan kenduri pelenggaq.

Menu simple je, kari ikan keli, ikan kembung bakar, ayam masak kicap, masak lemak belimbing, sambal belacan dan sayur campur. Namun, selera bukan main lagi, dua tiga kali menambah.

Yang baju berbunga biru tu, emak teman. 


...dan seperti biasa, yang tidak berbaju tu, ayah teman. Alhamdulillah, emak dan ayah teman masih sihat lagi walaupun sudah meniti usia 80an.

Hari raya keempat, bertolak balik ke Kuala Lipis. Highway nampaknya ok. Waktu singgah makan dan berehat di RNR Dataran Sungai Perak suasana agak lengang. Perjalanan balik masih agak panjang iaitu 12 jam. Mungkin kerana teman mengikut jalan Cameroon Highlands. Hampir sejam juga terperangkap dalam traffic jam di Kia Farm. Rasanya kalau teman ikut Batang Kali mungkin jimat masa sikit kut.

No comments: