Pages

Thursday, April 24

Audit ISO dan Malam Cinta Rasul

19 April 2014, teman mewakili Tuan PPD ke Majlis Perasmian Penutup Mesyuarat Agung PIBG dan Anugerah Kecemerlangan SMA Al-Maidah Addiniah, Padang Tengku. YDP PIBG sekolah ini ialah YB Dato' Mustafa Long, ADUN Padang Tengku. Majlis disempurnakan oleh YH Dato' Mohd Hairi, Setiausaha Majlis Ugama Islam dan Adat Resam Negeri Pahang. Di sekolah ini terdapat 5 orang guru yang dibekalkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia (Sektor Pendidikan Islam, Jabatan Pelajaran Pahang). Baru-baru ini, seorang daripada 5 orang guru tersebut telah bertukar. YB Dato' Mus, ada mengutuskan surat kepada PPD untuk mendapatkan ganti guru tersebut. Teman telah merujuk dengan Unit Menengah JP Pahang untuk mendapat kepastian tentang penggantian semula guru tersebut. Bos teman memaklumkan bahawa tanggungjawab untuk menggantikan guru tersebut adalah di bawah Sektor Pendidikan Islam (SPI). Oleh itu, teman telah menghubungi SPI dan memaklumkan tentang perkara itu. Insyaallah...perkara ini akan diambil tindakan oleh pihak SPI.

Pada malamnya, sekali lagi teman mewakili Tuan PPD ke Majlis Cinta Rasul, Belia Lipis Berselawat di Dewan Jubli Perak Sultan Haji Ahmad Shah Kuala Lipis. 

Emm...sesekali join orang muda dalam program dakwah sebegini bagus juga. Dalam kesibukan bekerja, kadang-kadang kita lalai dalam mengingati DIA yang satu. Sesekali haluan perlu diperiksa, andai ada tanda-tanda akan terpesong, perlu dikembalikan kepada laluan asalnya.

Pada 22 April 2014, PPD Lipis didatangi oleh 3 orang auditor dari negeri Selangor untuk audit dalam Sistem Pengurusan Kualiti MS ISO 9001 : 2008. Mereka akan berada selama 3 hari di PPD Lipis.

Hai, masing-masing nampak tegang je nie! Berdebar juga ya, walaupun dah lulus dalam praaudit dahulu. Takut-takut ada yang terlepas pandang.

Tension gayanya muka teman ni. Emm...manalah tak tension, auditor ni asyik cross check je. Ada yang terkantoi ni kang. Apa-apa pun, teman nak ucapkan berbanyak terima kasih kepada Cik Norhaidayu (PT yang menguruskan PK01 dan PK02 sekolah menengah). Nampaknya beliau telah bertindak cemerlang membantu teman dalam menguruskan situasi kritikal ini.

Tuan PPD menerima laporan auditan ISO oleh Ketua Juruaudit, Encik Mohd Zakir. Alhamdulillah, tiada NCR (non-conformance reportdikenakan kepada PPD Lipis. Cuma, terpaksalah menerima dengan hati terbuka 2 OFI (opportunities for improvement). Apa-apa pun tahniah kepada semua pemegang PK.

Bergambar sebelum ketiga-tiga juruaudit berlepas pulang ke Selangor. Selamat jalan dan terima kasih.

No comments: