Pages

Saturday, April 5

Learning is fun di SK Betau

Semalam (April 5) bertempat di SK Betau telah berlangsung majlis penutup program 'Learning is Fun' anjuran bersama OUM, Bahagian Pengurusan Sekolah Harian (BPSH) dan Jabatan Pendidikan Pahang. Program ini melibatkan 100 orang pelajar orang asli dari empat buah sekolah iaitu SK Betau sendiri, SK Lenjang, SK Kuala Koyan dan SK (LKTP) Sungai Koyan. 100 orang pelajar ini ditemani oleh seorang ahli keluarga masing-masing. Program ini bermula pada petang hari Jumaat lagi. Seramai 25 orang kaunselor sekolah-sekolah daerah Lipis telah dilantik sebagai fasilitator program ini.

Program 'Learning is Fun' ini merangkumi 5 aktiviti iaitu aktiviti Literasi, Numerasi, Lagu & Cerita, Treasure Hunt dan aktiviti Sains. Matlamatnya ialah untuk memberi kesedaran kepada pelajar-pelajar dan ibu bapa bahawa sekolah itu penting. Aktiviti ini juga relevan kepada kehidupan harian mereka.

Tetamu istimewa bagi majlis penutup program ini ialah YH Dato' Mazlan bin Mohamad, Pengarah Bahagian Pengurusan Sekolah Harian. Pengarah Pendidikan Pahang diwakili oleh Tuan Haji Jailani bin Haji Ludin, Ketua Sektor Pengurusan Akademik. Turut hadir En. Nor Ahmad bin Abd Rahim, Ketua Penolong Pengarah, Sektor Pengurusan Sekolah. Emm, segak masing-masing memakai Mulang. Hai...GB Betau, mana selendangnya?

YH Dato' Mazlan dan Haji Misnan (PPD Lipis) mencuba bakat mengetuk buluh centung. Tak apa Dato', tak betul rhythm pun tak apa, asalkan berbunyi.

Selain wakil OUM, BPSH dan JPN, semua Guru Besar DUN Jelai juga dijemput hadir dalam majlis penutupan ini.

Pelajar dan ibu bapa orang asli yang mengambil bahagian dalam program 'Learning is Fun' ini. Semoga program ini, mampu membuka mata ibu bapa orang asli akan kepentingan pendidikan kepada anak-anak mereka.

YH Dato' Mazlan Mohamad dan Prof. Dr. Widad Othman (wakil OUM) menyampaikan hadiah dan bergambar dengan pemenang-pemenang program ini.

YH Dato' Mazlan mengambil kesempatan bertemu dengan guru-guru baharu yang ditempatkan di SK Betau. Mereka merupakan guru baharu yang ditempatkan pada 1 April 2014 yang lalu. Banyak amanat yang Dato' sampaikan kepada mereka. Insyaallah...mereka ini akan menjadi pendidik yang berwawasan dan punya daya kreatif yang tinggi. Semoga di tangan mereka, anak-anak orang asli ini akan mengecap kejayaan seperti warganegara Malaysia yang lain juga.

No comments: