Pages

Saturday, April 12

Bersyukur saat diuji

" Tidak ada kesusahan (atau bala bencana) yang menimpa (seseorang) melainkan dengan izin Allah; dan sesiapa yang beriman kepada Allah, Allah akan memimpin hatinya (untuk menerima apa yang telah berlaku itu dengan tenang dan sabar); dan (ingatlah), Allah Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu".
[At-Taghabun, 11]

Pada 8 April 2014, bertempat di PPD Lipis telah berlangsung Mesyuarat ABM Perjawatan 2015. Mesyuarat dipengerusikan oleh En. Helan Wahyudde bin Ali, Penolong Pengarah (Pengurusan Guru), Jabatan Pendidikan Pahang.

Semua GPK Pentadbiran dan Guru Data sekolah menengah dijemput hadir bagi menyiapkan anggaran perjawatan tahun 2015 bagi sekolah masing-masing. Mesyuarat ini turut disertai oleh 3 buah sekolah menengah daerah Cameron Highlands.

Pada hari Rabu, PPD Lipis dikunjungi oleh juruaudit ISO dari PPD Cameron Highlands. Mereka terdiri daripada En. Zakaria (KU Pengurusan Akademik), En. Adha (KU Pengurusan Sekolah) dan En. Badrul (KU Pembangunan Kemanusiaan). Mereka akan membuat praaudit sebelum pengauditan sebenar oleh JPN Selangor pada 21 April nanti.

En. Zakaria Samah, Penolong PPD Rendah sedang diaudit oleh En.Adha bagi PK01 (Penempatan Guru) dan PK02 (Pertukaran Guru). Semoga PPD Lipis mampu melepasi pengauditan ini dengan cemerlang. Harap-harap tak adalah yang kena NCR (Non-Conformance Report) atau OFI (Opportunities For Improvement).

Selesai praaudit pada hari khamis tu, teman terus bergerak ke Kuantan untuk menghadiri Mesyuarat Verifikasi ABM Perjawatan 2015 yang diadakan di PPD Kuantan. Tujuan mesyuarat ini ialah untuk meneliti semula permohonan perjawatan yang dibuat oleh sekolah-sekolah daerah masing-masing agar betul dengan keperluan tahun 2015.

Bertemu dengan sahabat-sahabat PPPDM dari 11 daerah di negeri Pahang ini, dapatlah diambil kesempatan untuk berbincang isu-isu semasa berkaitan pengurusan sekolah.

Pada 8 hingga 10 April yang lalu telah berlangsung program Outreach Pendidikan Khas di SK Senderut. Teman tidak terlibat dalam program ini. Namun, teman rasa bangga melihat sahabat-sahabat dalam organisasi bersusah payah hingga sanggup bermalam jauh di pedalaman sana. Tahniah kepada Hajah Rashidah binti Md Arif, Timbalan Pengarah Pendidikan Pahang kerana sudi hadir dalam program tersebut.

Semoga program yang dilaksanakan ini, mampu menjadi pendorong kepada guru-guru serta murid-murid SK Senderut ke arah mempertingkatkan pencapaian sekolah. Program-program seumpama ini menjadi bukti bahawa pendidikan anak-anak pribumi di daerah Lipis turut diberi keutamaan. Hari ini, terpulanglah kepada masyarakat orang asli sendiri untuk mengubah nasib mereka. Mereka tidak boleh selamanya bergantung harap kepada bantuan kerajaan semata-mata, sebaliknya usaha bersungguh-sungguh daripada diri mereka sendiri amat diperlukan.

Di kesempatan ini, teman ingin mengucapkan selamat bersara kepada Puan Zaini binti Taibi, Guru Besar SK Batu 9. Beliau telah bersara mulai 1 April yang lalu. Maaf kerana tidak dapat bersama di hari akhir puan di SK Batu 9. Semoga Allah memanjangkan usia dan memberi kesihatan yang baik kepada puan.

No comments: