Pages

Wednesday, May 18

Audit Dalam MS ISO 9001 : 2008

Hari ini bermulalah auditan MS ISO 9001 : 2008 bagi Pejabat Pelajaran Daerah Lipis. Tujuan auditan ialah untuk memastikan proses kerja yang dilakukan menepati kehendak pelanggan. Kali ini, auditor datang dari negeri Kelantan iaitu YM Tengku Aminuddin (Penolong PPD Menengah, Pejabat Pelajaran Daerah Kuala Krai), Encik Ibrahim (Penolong PPD Kurikulum, Pejabat Pelajaran Daerah Bachok) dan Encik Mohamad Ruslam (Penolong PPD Kualiti, Pejabat Pelajaran Daerah Bachok). Auditan ini akan berlangsung selama dua hari yang akan menilai 14 bidang (PK01 hingga PK14). Diharapkan proses auditan akan berjalan dengan lancar memandangkan semua pegawai yang terlibat telah bertungkus-lumus menyiapkan dokumen masing-masing dengan selengkap mungkin. Namun, adatlah...akan ada juga yang terlepas pandang nanti. Jika ada ruang untuk dibaiki, sama-samalah kita baiki. Semoga tak adalah yang akan dikenakan NCR (Non-Comforming Record).


Pening gayanye auditor kita nie nak buat penilaian. Tengok kepada ketebalan fail boleh tahan juga tapi isinya belum tentu lagi. (Apa pula yang digebang oleh Puan Zarina nie, sampai Encik Ibrahim menongkat dagu mendengarnya)

Haji Man CC dah start berdiri tu, ai..macam ada benda tak beres je nie. Tak pe...slow-slow ye, ada dokumen tu...salah letak je kut.

UPDATES 19 Mei 2011

ISO : International Organization for Standardization

Majlis penutupan auditan MS ISO telah diadakan pada pukul 11.00 pagi. Alhamdulillah...berdasarkan laporan ketua auditor YM Tengku Aminuddin, PPD Lipis tidak diberi NCR (Non-Comforming Record) bagi mana-mana PK. Cuma dua PK telah dikenakan OFI (Opportunities For Improvement) iaitu PK03 - Pemantauan (Kaunseling, Linus dan Swasta) serta PK06 - Pengurusan Latihan Personel.

No comments: