Pages

Monday, December 20

'Release Tension' di Port Dickson

Selama 2 tahun setengah bertugas di Pejabat Pelajaran Daerah Lipis inilah masa yang paling sukar bagi saya. Tiga minggu terakhir sebelum sekolah dibuka bagi sesi persekolahan 2011 bermacam-macam dugaan yang terpaksa saya hadapi. Ini merupakan kali pertama saya menguruskan kemasukan murid ke Tingkatan satu dan Sekolah Rancangan Khas. Kedua-duanya mempunyai masalah tersendiri. Bagi penempatan murid ke Tingkatan 1, ramai penjaga yang datang untuk menukar anak mereka kerana tidak bersetuju dengan sekolah menengah yang ditawarkan. Apabila diberitahu bahawa pertukaran hanya akan dipertimbangkan setelah buka sekolah, sebilangan penjaga menjadi tidak sabar lalu mula mengeluarkan perkataan-perkataan yang kurang enak didengar. Masalah yang sama juga timbul dalam penempatan murid ke Sekolah Rancangan khas (SRK). Daripada hampir 300 orang yang memohon untuk ke SRK, hanya 20 orang sahaja memilih ke SMK Seri Lipis, selebihnya memohon untuk ke SMK Clifford. Ketidakseimbangan ini menyebabkan kita di PPD Lipis terpaksa mengagihkannya agar sama rata. Apabila penjaga menerima surat tawaran penempatan ke SRK, kekecohan mula timbul apabila anak mereka tidak ditempatkan disekolah yang dipohon. Maka ramailah yang menelefon dan ada yang menyerbu PPD Lipis untuk menukar anak mereka.
Tekanan berterusan menyebabkan saya mula diserang 'mind exhausted' dan bacaan blood pressure saya mula tidak menentu. Bimbang keadaan menjadi tidak terkawal, saya memutuskan untuk berehat sebentar daripada semua kekalutan ini dengan bercuti ke Port Dickson. Semoga kedamaian bayu Selat Melaka berpuput dan kesyahduan panorama menjelang gugurnya sang mentari di ufuk barat mampu memberi ketenangan kepada saya.

Destinasi singgahan pertama kami ialah di Pantai Teluk Kemang. Tujuannya ialah untuk mengisi perut yang dah mula berkeroncong.

Gerai-gerai menjual pelbagai barangan banyak terdapat di sekitar Pantai Teluk Kemang ini. Pergi melancong hujung bulan ni, sengkek la sikit.

Kami memilih untuk menginap di Bayu Beach Resort. Apartment dua biliknya cuma RM280, siap dengan sarapan pagi untuk 4 orang.

Dapat bilik yang mengadap ke arah kolam renang dan pantai sungguh mendamaikan.

Kedudukan hotel ini di tengah-tengah antara bandar Port Dickson dan Pantai Teluk Kemang, memudahkan kami untuk ke mana-mana.

Dua orang anak saya ni suka sangatlah mandi kolam. Susah nak ajak naik.

Pantai berhampiran dengan Bayu Beach Resort ni juga cantik dan bersih. Lagipun tak ramai pengunjung seperti di Pantai Teluk Kemang.

No comments: