Pages

Tuesday, December 21

Muzium Tentera Darat Port Dickson

Dah tiga kali berkunjung ke PD, inilah pertama kali saya berpeluang melawat Muzium Tentera Darat di Kem Si Rusa, Port Dickson. Kagum juga saya dengan bahan-bahan yang dipamerkan di muzium ini. Secara umumnya, muzium ini dibahagikan kepada 4 bahagian iaitu Tugu Peringatan Tentera Darat, Pameran Luar (menempatkan laman meriam dan kenderaan tentera), Pameran Dalam (menempatkan bahan-bahan sejarah berkaitan tentera darat dari zaman Kesultanan Melaka hinggalah negara mencapai kemerdekaan) dan Terowong Komunis. Pada saya muzium ini sangat sesuai dikunjungi oleh semua rakyat Malaysia bagi mengenang jasa perajurit-perajurit tanahair yang telah berkorban demi negara tercinta. Muzium ini merupakan lokasi yang sepatutnya menjadi destinasi wajib kepada rombongan sambil belajar sekolah-sekolah yang berkunjung ke Port Dickson. Tugasan berbentuk kajian boleh diberikan kepada mereka agar lebih memahami sejarah kemerdekaan negara. Bagi yang berjiwa halus, hadir di perkarangan muzium ini menimbulkan satu macam semangat serta kepiluan dalam diri kita. Hadir dan rasailah sendiri...

Tugu Peringatan Tentera Darat. Kat sini tercatat nama-nama anggota tentera darat yang terkorban dalam mempertahankan negara.

Keretapi lama yang suatu ketika dahulu digunakan untuk membawa anggota tentera ke sesuatu destinasi.

Imran dan Ikhwan bergambar bersama replika pengesan periuk api

Dulu-dulu helikopter Allouette inilah yang sering buat bising di atas kepala kita.(kampung saya dulu berhampiran Pusat Latihan TUDM Kepala Batas, Kedah)

Pesawat pejuang Skyhawk yang suatu ketika dahulu gagah membelah angkasa dan menjadi kebanggaan negara.

Dua anak abah ni...bergambar di laman meriam

1 comment:

Unknown said...


Assalamualaikum Tuan/Puan.

Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi kami di:

KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
Tour operator & Travel Agency

Kami memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati di Indonesia. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour dan Bali Muslim Tour.

Contact person : Amsyahril
Mobile : +6285263007445
E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.