Pages

Wednesday, December 8

Hilangnya Sebuah Mercu Tanda

'Biar betul ni....' itulah kata-kata yang terpacul dari mulut saya ketika melewati 'roundabout' Teluk Wanjah, Alor Setar seminggu yang lalu. Saya agak terperanjat apabila binaan berupa mahkota raja yang berada di tengah-tengah bulatan tu sudah tiada. Selama ini, binaan itulah yang membuat saya mengimbau zaman kanak-kanak ketika ke bandar Alor Setar menaiki bas bersama ayah dan emak untuk membeli baju raya. Bas The Kubang Pasu Transport Company (sekarang ni syarikat lain dah ambil alih) akan mengelilingi bulatan ini dahulu sebelum bertolak balik ke pekan Jitra. Setiap kali pulang bercuti di kampung, saya akan mengambil kesempatan ke bandar Alor Setar untuk membeli loyang madu di Pekan Rabu (kuih favorite, rakan-rakan pejabat pun suka kuih ni). Setelah siap membeli-belah, saya akan memilih jalan bulatan Teluk Wanjah untuk pulang ke rumah ayah saya.
Rasanya inilah satu-satunya mercu tanda yang masih kekal dari saya kecil sehinggalah usia menjejak 43 tahun ini. Sesungguhnya amat mengharukan apabila mercu tanda ini dirobohkan. Setelah meneliti laman-laman blog yang menulis tentang bulatan ini, dipercayai binaan ini dirobohkan untuk memberi laluan kepada pembinaan 'fly over' yang akan merentasi landasan keretapi berkembar. Pada pandangan saya, tidak mengapa binaan ini dirobohkan demi pembinaan sesuatu yang lebih mendatangkan faedah kepada orang ramai. Namun adalah lebih baik, jika binaan ini tidak dirobohkan sebaliknya dipindahkan ke lokasi lain sebagai monumen bersejarah. Kalau bangunan 4 tingkat pun boleh dipindahkan (tengok dalam discovery channel Astro), apatah lagi binaan 'simple' ini. Mungkin bagi generasi baru, binaan ini tiada apa-apa makna bagi mereka. Namun bagi kami yang membesar bersama binaan ini, ianya penuh dengan 'sentimental value'. Difahamkan satu binaan serupa telah dibuat berhampiran dengan Lampangan Terbang Sultan Abdul Halim. Namun saya belum ada kesempatan untuk melihatnya.

2 comments:

Faisal Abd Rahman Alyunussi said...

assalamualaikum
saya tertarik membaca catatan cikgu. terima kasih dan tahniah

darry said...

Binaan yang sama dipindahkan ke Lapangan Terbang Sultan Abdul Halim, bukan dibuat baru, ataupun dirobohkan... tq..