Pages

Tuesday, December 7

Bah di Utara

Stesen minyak di Kepala Batas turut dinaiki air

Pada 4 November 2010, saya menerima panggilan telefon daripada salah seorang kakak saya, memaklumkan bahawa rumah ayah saya yang terletak di Kampung Pelubang, Mukim Bukit Tinggi, Jitra, Kedah telah dinaiki air. Terkejut amat saya, kerana selama saya dibesarkan di kampung itu belum pernah rumah itu dinaiki air. Memang banjir tahun ini agak luarbiasa. Selama ini jika banjir melanda, kampung Pelubang ni memang dinaiki air tetapi rumah ayah saya sentiasa terselamat. Namun kali ini, hampir satu kampung dinaiki air. Kakak saya beritahu semua penduduk kampung ditempatkan di masjid. Dua malam jugalah mereka terpaksa makan nasi kawah kat masjid tu. Bila air surut, keadaan memang mengharukan. Selain kekotoran yang dibawa masuk oleh air hampir semua perabut dan tilam yang tidak sempat diselamatkan telah rosak dan tidak boleh digunakan lagi. Bagi kedua mak dan ayah saya yang sudah tiada khudrat lagi, mengharapkan anak-anak dan cucu-cucu lah yang datang menolong membersihkan rumah.
Paling sedih apabila mereka terpaksa menyambut Hari Raya Aidil Adha seminggu selepas itu dalam keadaan yang amat tidak selesa. Saya berhajat untuk pulang pada hari raya itu untuk melihat keadaan yang berlaku dan menolong apa yang boleh. Namun atas sebab tugas, saya terpaksa membatalkan niat itu. Namun pada 26 November yang lalu saya mencuri sedikit masa untuk pulang menjenguk mereka. Sedih mata melihat tentu lebih sedih insan yang menanggungnya. Namun kita percaya setiap musibah tentu ada kebaikan di sebaliknya.

Emak saya, Che Taman binti Ishak (73 tahun) dan ayah saya, Abd Hamid bin Ismail (75 tahun)

Keadaan dapur yang tunggang-langgang. Kesian mak saya, kena kemas semula.

Kesan selepas banjir. Tanda coklat pada dinding tu, merupakan paras air naik.

Barang-barang dan peralatan-peralatan yang rosak terpaksa dibuang begitu sahaja. Kalau lalu di Taman Tabung Haji, Bukit Tinggi, Jitra kita akan lihat longgokan perabut, tilam dan pakaian yang dibuang orang ramai kerana rosak akibat banjir.

No comments: