Pages

Tuesday, January 28

Hamdan Harun di SMK Seri Lipis : Bagai sirih pulang ke gagang

Selamat kembali ke daerah Lipis Tuan Haji Hamdan bin Harun, Pengetua SMK Seri Lipis. Kepulangan tuan 'bagaikan sirih pulang ke gagang'. Dahulu ketika sekolah ini mula dibuka, tuanlah antara tenaga pengajar terawal yang bertugas di sekolah ini. Hari ini, tuan kembali semula ke sekolah ini untuk meneruskan kelangsungan harapan dan cita-cita yang tuan sematkan bersama rakan-rakan dahulu. Semoga pengalaman bertugas sebagai Timbalan PPD Lipis dan Pengetua di SMK Kuala Tembeling menjadi sokongan kuat kepada tuan untuk mengemudi sekolah ini agar sampai ke destinasi yang dituju.

Hari ini, teman mengiringi En. Nor Ahmad Abdul Rahim, Ketua Penolong Pengarah Sektor Pengurusan Sekolah dan En. Amran Kamal, Penolong Pengarah (Vokasional) melawat Sekolah Model Khas K9 SK Betau.

Tujuan lawatan ini ialah untuk melihat perjalanan kelas Pendidikan Asas Vokasional (PAV) di K9 Betau ini. Teman berharap dengan lawatan ini, permasalahan yang dihadapi di K9 ini dapat dibawa ke tengah oleh kedua-dua pegawai Jabatan Pelajaran Pahang ini.


Jika hari ini siapa sahaja menjadi dewasa;
Sejarahnya dimulakan oleh seorang guru biasa
Dengan lembut sabarnya mengajar tulis-baca.
Di mana-mana dia berdiri di muka muridnya
Di sebuah sekolah mewah di Ibu Kota
Di bangunan tua sekolah Hulu Terengganu
Dia adalah guru mewakili seribu buku;
Semakin terpencil duduknya di ceruk desa
Semakin bererti tugasnya kepada negara.

No comments: