Pages

Tuesday, June 12

TPM akan turun ke Betau

Insyaallah...pada 21 Jun 2012 ini, YAB Tan Sri Muhyiddin bin Yassin, Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pelajaran akan mengadakan lawatan ke SK Betau. Lawatan beliau ini bertujuan melancarkan Program Transformasi Pendidikan Orang Asli dan Peribumi. Bagi warga pendidikan dan juga masyarakat orang asli daerah Lipis, sangat berharap agar lawatan ini menjadi titik tolak kepada merealisasikan hasrat kita untuk melihat sebuah sekolah menengah atau K9 diwujudkan di Betau. Dengan adanya sekolah menengah atau K9 ini, diharapkan kadar keciciran murid-murid orang asli akan dapat dikurangkan. 
Pagi tadi, saya bersama dengan Tuan Haji Misnan, Pegawai Pelajaran Daerah Lipis menghadiri mesyuarat yang diadakan di IPGM Kampus Tengku Ampuan Afzan Kuala Lipis bagi membincangkan pengisian kepada lawatan tersebut. Mesyuarat dipengerusikan oleh Dato' Mazlan bin Mohamad, Pengarah Bahagian Pengurusan Sekolah Harian. Selesai mesyuarat kami bertolak ke SK Betau untuk melihat lokasi dan mendapatkan maklumat-maklumat berkaitan keperluan mendesak sekolah. Esok satu mesyuarat akan diadakan di Pejabat Daerah Lipis untuk membincangkan tentang persiapan bagi menyambut kehadiran YAB Tan Sri Muhyiddin.

 Kebetulan ketika berkunjung ke SK Betau, kelas KEDAP (Kelas Dewasa Ibu Bapa Murid Orang Asli dan Peribumi) sedang berjalan.

Dato' Mazlan mengambil kesempataan beramah mesra dengan masyarakat orang asli yang hadir ke kelas tersebut. Dato' memberi perangsang kepada mereka agar rajin datang ke kelas dan berusaha bersungguh-sungguh agar dapat membaca dengan baik.

1 comment:

Admin said...

Dato' Mazlan..
Moga dirahmati selalu :)