Pages

Sunday, June 17

Inilah harinya...

Selepas melalui lima kali mesyuarat dan seminggu yang memenatkan, maka hari yang ditunggu-tunggu telah tiba. Inilah harinya...16 Jun 2012, Pelancaran Sambutan Hari Guru Peringkat Negeri Pahang 2012. Majlis yang diadakan di Dewan Jubli Sultan Haji Ahmad Shah Kuala Lipis ini telah dirasmikan oleh Dato' Sri Diraja Haji Adnan bin Haji Yaakob, Menteri Besar Pahang. Sambutan Hari Guru pada tahun ini telah dimeriahkan dengan 12 acara iaitu 5 acara utama dan 7 acara sampingan. Dalam ucapan En. Yahya Zainal Abidin, Pengarah Pelajaran Pahang, beliau menyatakan bahawa sambutan Hari Guru di daerah Lipis pada tahun ini adalah yang paling meriah. Dan kemeriahan itu ditambah lagi dengan kemurahan hati YAB Menteri Besar Pahang menyumbang RM30k. Terima kasih Dato' Sri.

   Ketibaan YAB Menteri Besar disambut oleh En. Yahya Zainal Abidin, Pengarah Pelajaran Pahang dan Tuan Haji Misnan, Pegawai Pelajaran Daerah Lipis merangkap Pengerusi Pengelola. Turut berada di foyer dewan ialah Dato' Shahrom Osman, Ahli Parlimen Lipis, Dato' Fong, ADUN Cheka, Dato' Soffi, ADUN Benta dan Dato' Rahman, ADUN Padang Tengku.

Seramai 800 orang yang terdiri daripada Pegawai-Pegawai JPN, Pegawai-Pegawai PPD, Pengetua-Pengetua, Guru Besar-Guru Besar, guru-guru dan Ketua-Ketua Jabatan telah dijemput.

Sementara majlis belum bermula nie, bolehlah bergaya sikit.

Tahniah kepada yang datang awal. Malangnya ada pula yang balik awal. Harap-harap yang balik awal tu bukanlah guru-guru dari daerah Lipis.

 Pasukan koir mempamerkan persembahan yang memberangsangkan. Walaupun masa latihan agak singkat namun mutu persembahan amat mengagumkan. Apabila saya menerima panggilan telefon daripada PPD mengatakan MB mahu pasukan koir menyanyikan semula lagu 'Guru Malaysia', saya dengan penuh keterujaan memaklumkan kepada juruacara dan seterusnya bergegas ke belakang pentas untuk memaklumkan kepada petugas siar raya. Tahniah kepada kumpulan koir di bawah bimbingan Cikgu Asri SMK Clifford. Kepada En. Zainal Kamarudin, Guru Besar SK Relong yang berjaya membentuk pasukan ini, setinggi-tinggi terima kasih diucapkan.

 Persembahan tarian oleh murid-murid SJKT Ladang Benta. Kombinasi persembahan pelbagai kaum amat menarik dari kontek 1Malaysia.

Gimik Pelancaran yang diusahakan oleh SMV Sultan Haji Ahmad Shah Kuala Lipis


 Tokoh Guru Peringkat Negeri Pahang 2012, Dato' Wan Mustama bin Wan Abdul Hayat. Penganugerahan Tokoh Guru kepada Dato' Wan sangat bermakna kepada warga pendidikan Lipis kerana Dato' Wan dilahirkan di Kuala Kemahang Lipis dan pernah berkhidmat sebagai guru dan Pengetua di daerah ini.

YAB Menteri Besar Pahang menyampaikan hadiah dan sijil kepada Dato' Wan Mustama. Tahniah Dato' Wan kerana telah dinobatkan sebagai Tokoh Negeri Pahang 2012. Maaf kerana banyak mengacau Dato' untuk mendapatkan biodata bagi dimuatkan di dalam buku program.

No comments: