Pages

Sunday, June 19

Pertandingan Penulisan Khat

Dalam duk kalut dengan kerja-kerja opis, kenalah juga entertain tugas-tugas kemasyarakatan. Memang la...kalau boleh bila balik kerja tu nak landing terus, tak nak lagi keluar-keluar rumah. Pada hari cuti pula, kalau dah dapat surat khabar tu, memang berat betul nak ke mana-mana. Walau bagaimana pun, atas rasa tanggungjawab hidup bermasyarakat nie, kenalah juga saya melibatkan diri dalam aktiviti-aktiviti masyarakat. Sekurang-kurangnya dapat juga kenal jiran-jiran kita, tidaklah asyik duk angkat tangan dalam kereta je.
Dah hampir 4 tahun saya join Kawasan Rukun Tetangga Sri Tempoyang-Permai. Dalam pergerakan nie rasanya saya la yang paling muda, yang lain kebanyakan orang-orang pencen belaka. Pengerusinya Dato' Haji Mohd Baharin bin Harun, bekas Pengarah IPGM Tengku Ampuan Afzan Kuala Lipis. Timbalan Pengerusi Haji Ahmad Saman ( Guru Besar pencen ), Setiausaha Haji Ahmad Hasan ( Guru Besar pencen ) dan Bendahari pula Haji Mohamad Uda ( Guru Besar Pencen jugak ). Saya pula dah hampir 2 penggal kena jadi Pengerusi Rakan Muda.
Pada 18 Jun 2011 ( Sabtu ) yang lalu, KRT kami telah menganjurkan Pertandingan Khat di perkarangan Muzium Warisan Lipis. Pertandingan ini dianjur bersama dengan Majlis Daerah Lipis. Seramai 13 orang peserta telah mengambil bahagian dalam pertandingan ini.


Sebahagian peserta yang mengambil bahagian. Pelik juga nie...semua peserta adalah dari kaum hawa, mana pergi kaum adam? Nak kata tak pandai tulisan jawi, ramai yang dah jadi ustaz. Tak cukup promosi kut.


3 orang hakim yang dijemput khas. Tuan Haji Ibrahim Bilal Mat, Ustaz Namlur Seman dan Ustaz Hashim Lubuk Kulit. ( Ustaz Namlur tu rakan pejabat saya sebelum beliau bersara )

Tuan Haji Ahmad Saman, Timbalan Pengerusi KRT Sri Tempoyang-Permai sedang menyampaikan hadiah kepada para pemenang. Hadiah pertandingan disediakan oleh Majlis Daerah Lipis.

Pemenang Pertandingan :
1. Siti Zaleha Md Yassin ( KRT Bandar Baru ) 89%
2. Ruziah Haji Mansur ( KRT Mela ) 87%
3. Kairuhani Hassan ( KRT Padang Tengku ) 86%
4. Ruhana Ramli ( KRT Cheneras Jaya ) 85%

No comments: