Pages

Tuesday, June 7

Mengimbau Nostalgia di Kota Bharu

Hem...ke mana anda pergi sempena cuti sekolah dua minggu ni? Mungkin ada yang mengambil kesempatan untuk pulang bercuti ke kampung halaman menemui ibu dan bapa atau ke tempat-tempat menarik di negara kita ini. Mulanya saya tidak berhajat hendak bercuti ke mana-mana, memandangkan poket tak berapa nak kembung. Namun bila anak bongsu saya asyik bertanya 'Ke mana hendak pergi bercuti, abah?' maka setelah membuat perkiraan budget, saya memutuskan untuk membawa mereka bercuti ke Kota Bharu, Kelantan. Apabila merancang untuk bercuti dua perkara yang menjadi pertimbangkan saya iaitu lodging and food. Jika kita merancang untuk low cost vacation, rasanya Kota Bharu adalah lokasi yang paling tepat. Di sekitar bandar Kota Bharu dan Wakaf Che Yeh terdapat banyak hotel budget (rate di bawah RM100) yang boleh dipilih. Walau bagaimana pun dalam musim percutian nie, kenalah booking awal-awal. Seperti yang kita semua tahu, makanan di negeri Kelantan antara yang termurah jika dibandingkan dengan negeri-negeri lain. Selain itu, saya juga 'excited' hendak ke Kota Bharu kerana pada tahun 1986 hingga 1988 (dah hampir 20 tahun) saya pernah berkursus di Maktab Perguruan Kota Bharu, Pengkalan Chepa. Semoga percutian ini dapat mengimbau kembali nostalgia semasa bergelandangan di bumi Cik Siti Wan Kembang suatu masa dahulu.

AHAD, 5 Jun 2011

Sampai di Kota Bharu, kami terus check in di Destiny Hotel yang terletak di tepi sungai Kelantan, Jalan Post Office Lama bersebelahan Pelangi Mall. Bilik Deluxe Family cuma RM79.90 sahaja. Walau pun bertaraf hotel budget, namun facilities yang disediakan kira ok la juga (cuma takde swimming pool dengan breakfast je)

Di hadapan hotel tesebut ada riverside promenade yang cantik dan bersih. Pada malam hari kawasan ini akan bertukar wajah menjadi riverside cafe. Best tu...pekena teh tarik sambil menikmati hembusan angin sungai yang nyaman.

Selepas berehat dan melelapkan mata hampir 2 jam di dalam bilik hotel, perut terasa lapar pula. Selepas mandi dan solat kami ke perkarangan Stadium Sultan Mohamad IV untuk minum petang. Sayangnya tak banyak gerai makanan yang dibuka pada petang itu. Lapar punya hal, kami masuk jelah salah satu gerai kat situ. Mee sup dia boleh tahan juga la (harap2 janganlah dia tarok ajinamoto thailand banyak2...boleh migrain teman)

Janji dengan anak-anak nak beli seluar dan baju seorang dua helai. Ingat nak beli kat Mydin je...murah sikit, tapi duk melilau mencari Mydin tak jumpa-jumpa pula. Anak bongsu saya dah heret masuk Parkson (Kota Bharu Trade Centre). Kena jugalah berabih kat situ...tak ape la, sekali sekala.

ISNIN, 06 Jun 2011

Bergambar di hadapan salah satu mercu tanda Kota Bharu, Sultan Ismail Petra Arch.

Bersama Ruzaini Imran di hadapan Bangunan Muzium Adat Istiadat Diraja (Istana Jahar).

Laman Siti Khadijah. Banyak betul orang berniaga kat sini, daripada jam tangan dan hiasan untuk kaum wanita sampailah barang-barang mistik yang mencabar kelogikan minda. (khusyuk betul anak bongsu teman melihat 'keris berdiri'). Kat Laman Siti Khadijah nie banyak juga warung makanan tetapi pastikan awal sebab makanannya cepat habis.

Selesai bersarapan kami bertolak ke Pengkalan Chepa untuk melawat Maktab Perguruan Kota Bharu (IPGM Kota Bharu). Setelah 20 tahun tidak menjenguk ke sini, banyaklah perubahan yang dapat dilihat. Sayu pula bila mengingati hari pertama melapor diri kat sini dahulu. (dalam post yang akan datang saya akan cerita dengan panjang lebar kenangan sepanjang berkursus di MPKB )

Lepas melawat maktab, saya bawa anak-anak ke Cabang 3, Pengkalan Chepa nak tunjukkan rumah sewa saya sewaktu berkursus dahulu. Rumah teres SEDC, no. 6 nie nampaknya dah begitu usang sekali. Dua tahun setengah mendiami rumah ini, banyak betul kenangan yang tidak dapat dilupakan. Kat belakang rumah ini ada surau tabliq, petang-petang jemaah surau tu akan berjalan ke setiap rumah memberi tazkirah. Bila nampak dia orang datang ramai yang 'lari' ...tinggal la saya sorang duk mendengar ceramah dia orang.

Balik dari Pengkalan Chepa, kami terus ke KB Mall. Orang umah bercadang hendak membeli beg fardhu ain untuk anak bongsu saya. Terasa lapar, kami menjamu selera di salah sebuah gerai di situ. (tengok menu laksa utara tu...terbangkitlah selera, namun bila teman dah makan tu, adus lain benor...manissss!

Selepas berehat sekejap di hotel, kami bertolak ke Pantai Cahaya Bulan (Waktu saya kursus guru kat sini, pantai nie dikenali sebagai Pantai Cinta Berahi).

Petang-petang di tepi pantai pekena ict (ikan celup tepung), udang dan ketam terasa enak sekali. Harganya pun taklah mahal sangat, RM2 bagi setiap item.

Ruzaini Imran dah tak tahan melihat air laut. Nak juga main ombak, hem...basah jugalah seluarnya.

Orang kata kalau datang ke Kota Bharu tak pergi ke Wakaf Che Yeh tak sah. Walau pun dah agak keletihan, saya pujuk juga anak-anak berkunjung ke sana. Tak ada apa yang hendak dibeli, cuma nak jalan-jalan melihat pelbagai jenis barangan dijual di sana.

Dah penat pusing-pusing seluruh pasar malam Wakaf Che Yeh nie, kami menjamu selera di salah sebuah gerai di situ. Pekena nasi ayam dan nasi goreng kampung best juga. Selesai menjamu selera kami terus pulang ke hotel. Esok ingat nak bertolak balik ke Kuala Lipis awal sikit...maklumlah cuti sekolah nie, takut banyak kereta pula kat jalan raya.

1 comment:

Fakhruddin said...

menarik kan mlancong kt kelantan?
btuah encik bleh pegi ke sana..
sy plak tlebih bertuah...dari kecik sampai besa asyik pegi KB jer...hehehe...