Pages

Wednesday, April 14

Pergi Tak Kembali

Pada pukul 8.59 pagi tadi (15/4/2010) saya menerima sms daripada Encik Halimi bin Ghazali, Penolong Pengarah (Aduan & Siasatan) Jabatan Pelajaran Pahang memaklumkan bahawa Encik Abd Hadi bin Mat Yassim, Penyelia Unit Rendah JPNP telah kembali kerahmatullah. Kali terakhir saya berjumpa beliau ialah pada bulan Februari yang lalu semasa hadir mesyuarat Aset di JPNP. Pemergian Encik Abd Hadi agak menyentuh perasaan saya kerana kami sama-sama pernah mengajar di Sekolah Kebangsaan Penjom pada tahun 1989. Pengalaman yang tidak dapat saya lupakan ketika bersama beliau ialah sewaktu kami terpaksa menyiapkan buku program sukan tahunan SK Penjom pada tahun 1990. Atas sebab-sebab tertentu, buku program tersebut terpaksa disiapkan pada malam sebelum sukan diadakan. Pada waktu itu mesin risograph belum ada lagi, jadi kami terpaksa menggunakan mesin gestetner yang digerakkan dengan menggunakan tangan. Kepada yang pernah menggunakan mesin ini tentu tahu betapa lecehnya menggunakan mesin manual ini. Macam-macam dugaan berlaku, yang paling teruk jika kertas stencil terkoyak atau terputus langsung. Namun dugaan yang paling hebat pada malam itu ialah apabila tiba-tiba sahaja 'blackout' jadi mengelabahlah kami, esok dah nak sukan. Arwah Cikgu Hadi kata tak apa, kita cari lilin. Maka pada malam itu, bertungkus lumuslah kami menyiapkan buku program tersebut dalam kesamaran cahaya lilin. Alhamdulillah, keesokannya buku itu diedarkan pada tetamu tanpa seorangpun tahu kesukaran menyiapkannya.
Kepada Allahyarham Cikgu Abd Hadi, semoga rohmu dicucuri rahmat dan ditempatkan dalam kalangan roh orang-orang yang beriman. Al-fatihah.

Membakar ayam sempena Jamuan Akhir Tahun 1989 Sekolah Kebangsaan Penjom
Dari kiri : En. Hasbi (sekarang Guru Besar SK Berchang), Allahyarham Cikgu Abd Hadi, Cikgu Kamaruzaman Mubin (dah pindah ke Johor), Ustaz Anwar Ismail (sekarang mengajar di SK Berchang), saya dan Encik Mohamad Zakaria (Guru Besar SK Penjom pada waktu itu, sekarang sudah bersara)


No comments: