Pages

Saturday, June 14

PD Ostrich Farm

Salam untuk semua...

Dah lama tak post cerita-cerita santai. Lari sedikit daripada entry berkaitan tugas-tugas profesional teman. So, kali ini teman nak berkongsi cerita percutian bersama keluarga di Port Dickson. Dua minggu ini teman memang terasa stress sedikit. Terutama apabila keputusan pertukaran guru sesi Jun diumumkan. Bagi yang tidak berpuashati mula menelefon, menghantar message dan ada yang datang ke office teman. Sebelum BP teman semakin naik, moleklah teman bercuti dan lari sekejap daripada semua ini.


PD menjadi pilihan kerana inilah tempat percutian tepi pantai yang agak dekat selain Kuantan. Lagipun, teman terpaksa mengambil anak teman yang sedang belajar di salah sebuah kolej di Kuala Lumpur untuk di bawa bersama. Musim cuti sekolah ni, bayaran hotel memanglah tinggi. Di Bayu Beach Resort, apartment 2 bilik dikenakan bayaran RM490. Nasib teman agak baik kerana ada private owner di situ yang menawarkan apartment yang sama pada kadar RM280. Cuma tak ada breakfast dan kereta kena parking kat tempat awam.

Nasib baik dibenarkan mandi kolam dan laut kat situ. Tak tercapai matlamat datang PD kalau tak dapat mandi kolam dan laut. Nak mandi laut kat Teluk Kemang boleh tetapi terlalu crowded dengan orang ramai. Nak tukar pakaian pun susah.

Teman sebenarnya tak berapa suka mandi laut kerana selain air masin yang memedihkan mata, pasir selalunya akan memenuhi poket seluar dan baju. Nak pakai swimming trunk, ngerilah pulak. Namun, demi melayan my youngest son ni, kenalah juga.

Masuk ini, dah tiga kali teman sekeluarga ke Port Dickson. Boleh dikatakan semua tempat menarik dah pergi. Cuma ke PD Ostrich Farm yang belum. So...kali ini teman bawalah dia orang ke ladang tersebut. Untuk masuk ke ladang ini dikenakan bayaran RM13 untuk dewasa dan RM8 untuk kanak-kanak.

Bagi pengunjung yang ingin memberi makan kepada burung unta bolehlah membeli dedak RM3 di kaunter tiket. Hai risau juga kalau-kalau dipatuk kepala anak teman ni.


Sakit juga tapak tangan kena hentak dengan paruh burung unta ni.


Menonton acara lumba burung unta. Laju juga larinya...mengikut petugas kat sini, kelajuan yang boleh dicapai oleh burung unta hampir 70km/h.

Telur burung unta dikatakan boleh menampung beban sehingga 120 kg. Setakat berat anak teman ni, tak terjejas langsung.


Untuk mengeluarkan telur burung unta ini terpaksa menggunakan drill dan hammer. Emm...tebal betul kulitnya.


Di dalam ladang ini terdapat cafe yang menyediakan menu berkaitan burung unta. Satey RM12 untuk 6 cucuk dan omelette RM15 untuk satu hidangan. Satey...teman rasa ok je sebab dah pernah makan, tetapi telur tu tak berapa lajulah.


My eldest son bergambar dengan albino burmese phython.


Adik dia pun nak bergambar juga. Teman tak sangguplah, jangan kata pegang tengok pun dah rasa geli-geleman.

Selain ostrich kat ladang ini juga terdapat haiwan-haiwan lain seperti kambing boer, unta, keldai, arnab, kuda dan lain-lain lagi.

Balik dari PD kami singgah di Kuala Lumpur, menginap di Maluri Hotel. Hotel ini berdekatan dengan kolej tempat my eldest son belajar. Lepas makan nanti nak hantar beliau balik ke rumah sewanya. Setiap kali turun KL untuk melawat beliau, biasanya di hotel inilah teman sekeluarga menginap. Government servant dapatlah less 20 percent.

Makan kat Raintree Cafe di hotel ni pun best juga. Harganya lebih kurang macam makan kat secret resipe. lmran suka sangat makan lamb chop kat sini tapi the price is quite expensive la...RM35.

Keesokan harinya, on the way balik Lipis singgah Wangsa Walk. My youngest son teringin nak menonton movie. Sebelum masuk panggung alas perut dulu kat food court.

Sekarang ni kat TGV Cinema sedang ditayangkan cerita How To Train Your Dragon 2. Cerita animasi kanak-kanak tapi best juga untuk ditonton. 

No comments: