Pages

Wednesday, August 3

Bazar Ramadan Kuantan

Waktu post ini dipublishkan saya berada di bilik 217, Hotel LA Exclusive Kuantan. Pagi tadi saya menghadiri taklimat kemasukan murid Tingkatan 1 dan 4 ke Sekolah Berasrama Penuh. Taklimat telah diadakan di SK Tunku Azizah Kuantan. Besok pula saya terpaksa menghadiri Mesyuarat Panel Penempatan Guru-Guru Tingkatan 6 di Jabatan Pelajaran Pahang. Memandangkan agak letih untuk balik ke Lipis dan datang pula keesokannya, saya mengambil keputusan untuk bermalam sahaja di Kuantan. Nampaknya, petang ni kenalah berbuka puasa seorang diri. Nasib baiklah Hotel LA ni berdekatan dengan bazar ramadan yang terletak di perkarangan Stadium Darul Makmur Kuantan. Pukul 5.00 petang saya turun dari hotel berjalan kaki menuju ke bazar tersebut yang terletak lebih kurang 400 meter sahaja. Dalam ramai-ramai orang tu berjumpa juga dengan orang Lipis, En. Mohamed Zakaria, bekas Guru Besar saya dahulu ketika mengajar di SK Penjom. Dia dah lama pencen.

Tercabar betul melihat juadah-juadah yang dijual di bazar ramadan ni.

Nampaknya bukan orang Islam sahaja yang sibuk membeli juadah untuk berbuka, kaum-kaum lain pun turut memeriahkan bazar ramadan Kuantan nie. Maklumlah setahun sekali baru berjumpa dengan pesta makanan beraneka jenis nie.

Banyak sangat menu, tak tau nak pilih yang mana. Akhirnya belilah nasi minyak dengan ayam goreng RM3.50. Tengok kepada eksesorinya macam ok je. Tunggu waktu berbuka la nak tau sedap ke tak sedap.

No comments: