Pages

Sunday, April 3

Majlis Pertunangan di Jengka 16

Pada hari Sabtu yang lalu, saya dan isteri memenuhi pelawaan Pn. Saemah, kerani SMK Panglima Garang Abdul Samad ke majlis pertunangan anak lelaki beliau, Izuddin. Majlis pertunangan tersebut diadakan di rumah keluarga perempuan yang terletak di Jengka 16. Majlis pertunangan dijalankan secara ringkas sahaja tiada pantun atau gurindam. Kedua-dua pihak bersetuju untuk 'straight to the point'. Majlis dimulakan dengan wakil pihak lelaki menyerahkan sirih junjung dan cincin tanda pertunangan. Seterusnya kedua-dua pihak membincangkan tentang wang hantaran, syarat-syarat dan jangkamasa pertunangan. Setelah kata putus dicapai, doa selamat dibacakan. Majlis pertunangan diakhiri dengan acara menyarung cincin pertunangan oleh Pn. Saemah ke jari bakal menantunya. Insyaalah.


Wakil pihak lelaki menyerahkan sirih junjung dan cincin tanda kepada wakil pihak perempuan. ( Haji Anuar, wakil pihak perempuan nampak gabra sikit, mungkin first time kut. Teringatlah waktu saya jadi wakil pertunangan anak saudara dahulu, gabra juga. Nasib baik waktu tu, ramai orang tolong 'cover' )

Pn. Saemah menyarung cincin pertunangan ke jari bakal menantu. Mana abang Kamal ni(suami Pn. Saemah), tak nak bergambar ke? Orang lelaki biasa la..'cool'

1 comment:

Liza @ Adzriel AB said...

sampai juga ke jengka 16 ye..