Pages

Tuesday, May 18

SK Senderut

Semalam (18 Mei 2010) saya bersama Pn. Zaini (Penyelia Kokurikulum) dan Pn. Samsiah (Penyelia ICT) telah melawat SK Senderut (sekolah orang asli). Tujuan lawatan tersebut ialah untuk mengenalpasti lokasi tapak untuk pembinaan kabin bilik darjah. Turut sama dalam lawatan tersebut ialah kontraktor terbabit dan Pembantu Teknik Awam, Jabatan Pelajaran Pahang. Kami bertolak dari PPD Lipis pada pukul 8.30 pagi dan sampai ke SK Senderut pada pukul 11.30 pagi. Perjalanan masuk ke sekolah tersebut dari simpang jalan utama (Simpang Tersang) sejauh 35 km sangat mencabar. Hanya kenderaan pacuan 4 roda dan motosikal sahaja boleh melalui jalan tersebut. Jika hari hujan keadaan akan bertambah rumit, kenderaan pacuan 4 rodapun mungkin tidak lepas. Kami bersyukur, walaupun langit agak gelap namun hujan tidak turun. Kesukaran jalan berlekuk-lekak itu agak terubat apabila dapat menyaksikan pemandangan yang menarik dengan sungai yang bersih. Sepanjang perjalanan itu juga, kami dapat menyaksikan perkampungan orang asli dan kebun tanaman mereka.

Sesampai di SK Senderut, kami disambut oleh tuan Guru Besar, Encik Ismail bin Haji Daud. Selepas berbual-bual di pejabat beliau, kami dibawa melihat tapak yang dicadangkan untuk pembinaan kabin tersebut. Pembinaan kabin yang akan menempatkan dua bilik darjah ini diharapkan dapat mengatasi masalah kekurangan bilik darjah di sekolah ini. Dengan jumlah murid hampir mencecah 600 orang keadaan bilik darjah di sekolah ini memang agak kritikal. Murid-murid terpaksa bersesak-sesak dalam bilik darjah yang sempit. Kami kemudiannya dibawa oleh Guru Besar ke dewan makan asrama untuk makan tengah hari.

Saya mengambil peluang lawatan ini untuk membuat sedikit pemantauan terhadap beberapa perkara terutama yang membabitkan komitmen guru-guru terhadap tugas masing-masing. Saya telah berbual-bual dengan beberapa orang guru untuk mendapat gambaran secara umum tentang proses P&P di sekolah tersebut. Seramai 17 orang guru lepasan ijazah (DG41) telah ditempatkan di sekolah ini. Semoga dengan ilmu yang mereka ada tahap pendidikan kanak-kanak orang asli ini dapat ditingkatkan. Kami bertolak balik pada pukul 2.00 petang. Takut juga nak balik lewat memandangkan langit semakin gelap, bimbang kalau-kalau tersangkut tengah-tengah hutan pula nanti. Dalam perjalanan pulang kami singgah sembahyang di Masjid Sungai Koyan dan 'pekena' teh tarik di salah sebuah gerai yang terdapat di situ. Pukul 6.00 petang kami sampai ke PPD Lipis.
.
Peta kedudukan SK Senderut
.
Jalan tanah merah yang sangat mencabar (nak patah pinggang rasanya)

Air sungai yang jernih dan bersih

Pintu masuk ke Sekolah Kebangsaan Senderut

kereta penuh lumpur (kena basuh kat kedai ni)

Cikgu Monei a/p Guntang sedang mengajar Tahun 1
(teringat cerita Haji Bakhil, Cikgu Murni...)

Berbincang dengan Guru Besar, En. Ismail b. Haji Daud

Menikmati jamuan yang disediakan oleh pihak sekolah

No comments: