Pages

Tuesday, November 9

Trip to Kuching

Pada 23 hingga 25 Oktober 2010 yang lalu, saya bersama 5 orang rakan-rakan sejawatan ( Pegawai KGSK ) mengadakan lawatan ke Sarawak. Lawatan ini telah lama dirancang, sejak awal tahun lagi tetapi oleh kerana hendak menunggu harga tiket kapal terbang yang murah maka bulan Oktober baru dapat pergi. Kami berlepas dari LCCT pada pukul 3.50 petang dan sampai ke lampangan terbang Kuching sekitar jam 6.20 petang. Sepanjang di Kuching kami menginap di Hotel Harbour View. Petang itu, selepas berehat seketika kami mengunjungi pasar malam Satok. Pasar malamnya samalah dengan pasar malam di semenanjung, cuma banyak kraftangan tangan Sarawak dijual di sini. Untuk memudahkan pengangkutan semasa di sana, kami menyewa van Fregio dengan bayaran RM1200 untuk 3 hari (siap dengan pemandu sekali).
Bersama Mahadir (Temerloh) dan Faizal (Raub) kat LCCT...Sabar menunggu waktu berlepas
Dah sampai pun...pertama kali menjejakkan kaki di bumi Kenyalang. Bersama Bakri (Maran) dan Zaki (Bentong - selaku ketua rombongan)
Berhenti makan di salah sebuah gerai di Pasar Satok. Menu yang lain sikit kat sini ialah Nasi Ayam Penyek. Best juga la...banyak ulam.
Kalau nak beli barang-barang keluaran Indon, boleh la mengunjungi pasar Serikin. Perjalanannya hampir 1 jam juga la dari bandar Kuching. Semua peniaga kat sini orang Indon walaupun kawasan pasar ini sebenarnya dalam kawasan Malaysia. Yang bagusnya dia orang ni, bila kita tawar harga kemudian berubah fikiran tidak jadi beli, dia orang tak marah. Kalau kat Petaling Street buat macam ni...mau kena maki punya.
Bergambar di kedai pasu Yong Huat Heng
Di kedai kek lapis Dayang Salhah. Yang bestnya kat kedai ni, sebelum membeli, kita dibenarkan merasa dahulu kek-kek yang hendak dibeli. Terdapat pelbagai jenis kek lapis dengan bermacam nama dijual di sini. Antaranya ialah kek lapis masam manis, oreo dan yang terkini kek lapis Lady Gaga. Bakri ni merasa ke, makan tengah hari ni...
Bersantai di Waterfront sambil menonton seniman jalanan mengadakan persembahan. Mendengar bunyi flute dan kocakan air pendayung sampan serta sayup-sayup lagu sayang Sarawak dinyanyikan...betul-betul menyentuh perasaan.

Menaiki sampan untuk menyeberangi sungai Santubong. Perkara pertama yang perlu diberi perhatian bila kaki melangkah masuk ke dalam sampan ini ialah jaket keselamatan.
Di Perkampungan Budaya Negeri Sarawak. Bergambar di pintu gerbang sahaja, tak masuk kerana harga tiket agak mahal RM60 seorang.

Bergambar di Kuching Waterfront dengan berlatarkan bangunan Dewan Undangan Negeri Sarawak.

Dah letih berjalan kat Kuching, tiba la masa untuk mengucapkan selamat jalan. Waktu pergi tak sempat nak bergambar, waktu balik ambil peluang la bergambar puas-puas kat dalam kapal terbang. Bukan selalu dapat naik. Ketua rombongan kata 'the next trip' ke Kota Kinabalu...kena kumpul duit mulai sekarang la.

No comments: